Recensie Darko’s lessen – debuut Michelle van Dijk

fotodarko-1Wat leuk een boek lezen van een mede recensent bij NotJustAnyBook was mijn eerste gedachte. Daarnaast natuurlijk ook heel nieuwsgierig en was ik dus blij verrast toen hij op de deurmat plofte. Mooie sobere cover om mee te beginnen. De inhoud was nog beter en nu ben ik dus ook nog eens echt blij dat ik dit boek heb mogen lezen! Wat een debuut.

Het verhaal gaat over Darko. Een jongen die op 11 jarige leeftijd met zijn ouders uit Servië is gevlucht naar Nederland. Ook over deze vlucht wordt verteld in het boek als terugblik, fragmentarisch want Darko moet veel slapen onderweg van zijn moeder. Je krijgt het verhaal als het ware in brokken toegediend. Darko is nu 20 en zoekende naar zijn weg in het leven. Hij is slim en verliefd op Janna. Er is echter een probleem want Janna is zijn lerares (geweest), ambitieus maar ook gemankeerd door het leven. Daarbij is er een leeftijdsverschil van 15 jaar en staan beiden niet echt stevig in de schoenen op het moment dat ze elkaar leren kennen. Darko probeert wat bij te verdienen terwijl hij gelijktijdig ook probeert zijn diploma te halen. Tijdens zijn werk in de bouw heeft hij veel te maken met Polen en andere Europeanen die hier proberen te werken en een bestaan op te bouwen. Hij wordt ook geconfronteerd met de louche wereld waarin dit alles soms moet plaatsvinden en hij lijkt gelaten en bij vlagen bijna laconiek hier in mee te draaien. Hij heeft al jong leren over leven. Deze twee uitersten voelen zich geliefd bij elkaar maar heeft het een toekomst is de grote vraag en ik ga je natuurlijk hier niet het antwoord geven. Dat zou te makkelijk zijn.

De schrijfstijl is direct en rauw, precies zoals de achterflap ook belooft. De hoofdpersonen zijn geloofwaardig en vooral Darko is een levensechte persoon geworden waarmee je, ik in ieder geval, een klik krijgt tijdens het lezen. Hij is slim en echt, doorziet mensen en weet situaties goed te analyseren. Het leest soepel, het verhaal pakt je en wilt blijven lezen.  Ik had het dan ook in twee dagen uit en daarna dacht ik, wauw! Zo wil ik ook een verhaal kunnen neerzetten. Chapeau Michelle van Dijk en hopelijk hoeven we niet te lang te wachten op je volgende boek.

Michelle van Dijk, de schrijfster, is in 1981 geboren in Vlaardingen. Zij was de allereerste winnaar van WriteNow. Ze publiceerde verhalen, columns en opiniestukken in diverse kranten en (online)magazines. Ze werkt in het onderwijs en leest regelmatig op divers podia voor uit eigen werk. Hou haar dus in de gaten!

4 Reacties op “Recensie Darko’s lessen – debuut Michelle van Dijk

1. Pingback: Een perfecte dag voor Darko’s lessen – Michelle van Dijk·