Afvallen (1)

In vervolg op m’n blog Dik zijn hier een eerste mijlpaal, 11 kilo afgevallen. Ik ben 12 september begonnen en schrijf iedere dag netjes op wat ik eet, ik weeg dingen af en ik heb een aantal dingen waar ik al niet veel omgaf maar meer uit sociale omgang at niet meer gegeten. Zoals roze koeken e.d. bij de koffie, echt die kunnen mij gestolen worden. Wel heb ik af en toe iets van chocolade nodig, die boost komt dan uit een chocolade mousse of een Alpro donkere vla. Minder calorieën dan een stukje chocolade, althans in volume is het meer en geniet ik er dus langer ervan. Heel belangrijk.

Door het op te schrijven kan ik ook precies zien waar er nog speling is of dat het gedaan is voor die dag. En weet ik ook dat als ik niet afval het niet ligt aan wat ik heb gegeten. Heel belangrijk in de weken dat het wat minder gaat en je dan de neiging krijgt om steeds minder te gaan eten en steeds strenger en ook bozer op jezelf te worden. Dat werkt alleen maar averechts.

Ik eet netjes 3x op een dag, vroeger werd er nog wel eens het ontbijt of een lunch overgeslagen. Ik eet om een uur of 16.00 wat na het loopje met de hond, dat kan fruit zijn of een cracker. Ik heb mijn loopjes trouwens ook verdubbeld dus dat zal ook wel een bijdrage leveren. Verder doe ik eigenlijk niks bijzonders, ja ik maak meer keuzes. Bewuste. En soms word ik daar gek van, maar ik weet dat het de momenten zijn waarop ik even moet doorgaan en het gevoel negeren, de volgende dag is het weer over.

Ik eet door de weeks als ontbijt iets als Skyr of Alpro soja kokos yoghurt soms met een banaan er door en 40 gram granola of een pluot erbij. In het weekend volkoren of meergranen afbakbroodjes met wat vleeswaren zoals rosbief of serranoham. Omdat ik wat meer groene groenten wil eten en niet meer aan de groene smoothies wil. Ze zijn lekker, maar zien er vaak onsmakelijk uit en voor in de winter vind ik het niks. Doe ik in de middag vaak twee groente wraps (je hebt ze met bieten en wortel) daarop veel sla en rauwkost en dan nog iets van garnalen of gerookte forelfilet of gerookte kipstukjes, een beetje saus met kruiden gemaakt van een vetarme fritessaus en smullen maar. Van de zomer ga ik weer lekker aan de salades maar voor nu werken de wraps prima. Het avondeten is niet veel anders dan normaal, wel eten we minder gehakt enzo. Maar eigenlijk hoeven daar geen grote veranderingen doorgevoerd.

In de weekenden is er ruimte voor wat lekkers, want dan ontbijten we laat en eten we vaak geen lunch. Dus dan kan er bij de koffie een oliebol of wat dan ook maar in je gedachte zit en om aandacht roept genuttigd worden! Meestal zit ik ergen tussen de 1500 en 1700 calorieën per dag, soms wat minder, soms wat meer maar altijd ruim onder wat ik zou mogen eten met mijn gewicht en langzaam afvallen. En daar voel ik mij op dit moment goed bij, wetende dat er een nog een buffer is als de rek er een beetje uit is.

Het gekke is dat als je eenmaal weer heel duidelijk met afvallen bezig bent alles buiten en in de winkels zo lekker ruikt en er zoveel op ooghoogte zit dat om aandacht vraagt en dat zelfs de Vietnamese loempia’s je van uit het kraampje je roepen terwijl als ik er niet mee bezig ben het vaak geen eens bewust registreer er niet eens aan denk om het te kopen. Nu kijk ik bewust de andere kant op, aan de geuren valt niet te ontkomen dus ik hoop dat dat gevoel gaat slijten want het voelt nu soms ietwat krampachtig en ik weet dat is een valkuil, dus ik probeer er wat luchtig mee om te gaan. Niet op alles nee in m’n hoofd te zeggen of heel bestraffend van nee dat kan jij niet meer of zelfs nooit meer eten, maar meer van ach misschien van de week en dan gaat dat moment weer makkelijker voorbij en voelt het minder benauwend en definitief.

To be continued.

5 Reacties op “Afvallen (1)

    • Nou het is meer het accepteren dat het bewust en beheerst moet. En dat moet ik al met zoveel dingen. Dus het was meer heel bewust en natuurlijk lange tijd onbewust om niet zo benepen met eten om te gaan.

Geef een reactie

