Hoe lees ik? – Lidewijde Paris

hoe-lees-ik-lidewijde-paris-boek-cover-9789046821084-1

Korte inhoud:

Wat is nu eigenlijk literatuur en hoe werkt het? Het mooie is dat iedereen daar een eigen idee over heeft, iedereen leest vanuit zijn eigen ervaringen en is op zoek naar zijn eigen antwoorden. Toch zijn er wel een paar aanwijzingen die elke lezer kunnen helpen een tekst eens anders te lezen. Hoe lees ik? staat vol met dat soort suggesties, aan de hand van zinnen, alinea’s, verhalen en romans. Van de Max Havelaar via De zwarte met het witte hart naar David Mitchell. Het eindigt bovendien met allerlei tips voor leesclubs, boekhandelaren, scholen, beginnende schrijvers en alle andere lezers.

Mijn leeservaring:

Het boek bestaat uit 3 delen. Deel 1 De roman als tekst – De basisbegrippen, deel 2 De roman als tekst – Toeters en bellen, deel 3 de roman en zijn context. In alle delen laat de schrijfster je aan de hand van voorbeelden en soms best grote stukken tekst uit bestaande romans, wat je meteen kennis laat maken met een aantal boeken die je misschien nog niet gelezen hebt, zien hoe zij leest en wat de verborgen boodschap van de schrijver kan zijn.

Het hele boek door laat Lidewijde Paris je zien hoe zij leest. Dus het is veel in de ik vorm en daarom hanteer ik die ik-stijl deze keer ook voor de recensie. Omdat zij echt vanuit haar leeservaring spreekt wordt het geen belerend boek maar meer een ontdekkingsreis waar ze mij als lezer aan de hand meeneemt door de verschillende aspecten van het literaire landschap. Sommige aspecten herken ik meteen en bij andere denk ik van nou dat is wel heel muggenzifterig. Maar langzamerhand, al lezende, begin ik dat te waarderen en komt de tekst op een hele ander manier tot leven. Als lezer krijg je ook opdrachten. Stukken tekst lezen en dan het vertelde toepassen. In eerste instantie dacht ik van ja dag ik ben niet op cursus, maar het gaat eigenlijk vanzelf om wat Lidewij mij net verteld heeft om dat in de opvolgende stukken tekst toe te passen. En het is nog leuk ook!

Naast dat zij mij meer technische kennis bij brengt over schrijven/lezen/recenseren van een roman geeft het mij ook inzicht in waarom ik in sommige periodes graag een thriller lees of een chicklit.  Het verhaal wordt je dan aangereikt, ik hoef er dan geen moeite voor te doen, ik hoef niet scherp en alert te blijven. Andere momenten heb ik juist behoefte aan die uitdaging en stort ik mij op de literatuur, m’n hersenen moeten dan lekker bezig zijn. En daarom vind ik de afwisseling van de genres zo fijn. De een kan niet zonder de ander. Ik ben daarom ook minder recensies gaan schrijven omdat ik dan ook af en toe gewoon kan lezen als lezer en ik het verhaal niet analytisch hoef te benaderen en er gewoon in kan duiken.

Ik heb heel erg getwijfeld of ik het boek moest lezen omdat ik eigenlijk liever niet te technisch naar een stuk tekst wil kijken omdat ik dan bang ben dat het boek in het algemeen en het lezen zelf een stuk van zijn magie verliest. De magie van een goed boek dus niet te klinisch wil benaderen maar van m’n voeten gezwiept wil worden. Waarom ik het dan toch ben gaan lezen? Omdat het mij wel helpt bij het recenseren, ik stiekem toch ook heel graag een literair meesterstuk wil schrijven maar ook gewoon omdat ik nieuwsgierig van aard ben en graag wat nieuws leer.
Ik vind het een waardevol boek omdat het mij inzicht heeft gegeven in bepaalde terminologie, hoe ik zelf lees en wat ik verwacht van een literaire roman. Daarnaast vond ik het een plezierige ontdekkingstocht en vond ik het fijn om als lezer te worden uitgedaagd. Prima naslagwerk voor de recensent, lezer en schrijver in spe.

Na het lezen van dit boek ben ik begonnen in Helden aan de grens van Dave Eggers, een van mijn literaire helden en de tegenstellingen, metaforen en variaties vliegen mij om de oren en toch geniet ik nog steeds van het boek ;-).

 

 

Een Reactie op “Hoe lees ik? – Lidewijde Paris

Geef een reactie

