Een jas.

Het lijkt zo makkelijk. Even een nieuwe jas kopen. Het is mij de laatste jaren wel gelukt voor echte winterjassen. Die voldoen aan de volgende criteria, niet herkenbaar als dikke mensen jas (dus ook een soort van modieus), betaalbaar, comfortabel en warm. Voor de zomer heb ik niks nodig, hooguit een vestje voor een guur windje. Het probleem ontstaat als ik een jas zoek voor het tussenseizoen, de herfst, zoek. De eisen, niet herkenbaar als dikke mensen jas, betaalbaar, capuchon, comfortabel en geschikt tegen striemende regenbuien en niet van binnen zwetend…. Dat is tot nu toe eigenlijk nog nooit gelukt en vooral een beetje modieus, betaalbaar en regendicht/niet zwetend van binnen, die combi lijkt ondoenlijk. Dus ik heb er al jaren geen een omdat ik het eigenlijk zonde vond om er geld aan uit te geven als ik er toch niet happy van werd. Ik heb wel eens een goedkope poging tussendoor gewaagd, maar dat lijdt tot een nattere binnenkant dan buitenkant en tot het niet uitkrijgen van het plak ding. Leuk voor andere om naar te kijken maar zeer frusti voor de drager die een ware worstel partij moet uitvoeren om dat ding uit te krijgen. Vooral de armen lijken geen afscheid te willen nemen van het synthetische binnenkantje. Aantrekken diezelfde dag gaf een hele nare sensatie. Waar ik liever niet meer aan denk. Van de week was ik het zat en heb een eis laten varen, betaalbaar. Wat jassen besteld en natuurlijk is de duurste het mooiste, zit het lekkerst, voldoet aan de regen eis en lijkt ook beter opgewassen tegen de niet van binnen zweten-eis. De voering is in ieder geval lekker zacht. Hij heeft de goede lengte, dus ook de billen blijven droog en warm als het stormt. De capuchon kun je kleiner maken door aan touwtjes te trekken zodat je niet steeds in je capuchon kijkt met oversteken en de kans groter is geworden om niet aangereden te worden en dat ie niet bij ieder zuchtje wind afwaait en het water meteen in je ogen loopt. Hij is niet zwart! Maar met donker blauw/groen/wit/roze legerachtig motiefje. Nu nog wachten op een fikse regenbui en dan kan die op alle fronten getest worden.

 

Geef een reactie

