Als de winter voorbij is – Thomas Verbogt

als“Het kunnen maar een paar seconden zijn die je leven uiteindelijk bepalen. Iemand aankijken of juist niet. Ineens gekust worden op een zomerse dag. Meer hoeft het niet te zijn. Zo vergaat het de hoofdpersoon van deze roman, die jaren leeft met de herinnering aan zo’n moment. Maar de herinnering alleen is niet genoeg.
Als de winter voorbij is is een verhaal over schuld en schaamte, en het besef dat we allemaal voorbijgangers zijn die elkaar even aankijken of aanraken. Een verhaal over de vraag waar het nu uiteindelijk om gaat: om de waarheid of de werkelijkheid. Als de winter voorbij is – het is een belofte, het is de hoop op iets nieuws.”

Na het lezen van bovenstaande was ik heel benieuwd geworden naar dit boek. Mooi klein verhaal over (vluchtige) ontmoetingen die van invloed zijn op ons leven. Na het daadwerkelijk lezen van het boek kan ik zeggen dat zit er ook zeker in. De hoofdstukken zijn kort en zijn bijna poëzie op zich. Maar dat is meteen mijn probleem bij het lezen. Ik mis een beetje de cohesie. Dat kan aan twee dingen liggen en in dit geval denk ik dat het een combinatie is van beiden. In het verhaal springt de hoofdpersoon heen en weer in het hier en diverse toens. En ook die lijken door elkaar heen te lopen. Niks mis mee als er in je eigen leven niks speelt op dat moment en je dus vol overgave kunt geven aan het verhaal in al zijn mooie complexiteit. En dat is meteen wat ik eigenlijk wil zeggen deze keer dat het recenseren van een boek niet alleen een mening is van een persoon maar dat die mening ook heel anders kan uitvallen door de state of mind van de recensent. Dus altijd ook belangrijk om bij stil te staan als je een boek leest en er iets van gaat vinden. In dit geval kan ik zeggen dat mijn eigen state of mind zeker van invloed is op het oordeel van dit boek. Het is zonder meer prachtig geschreven en verdient de volledige aandacht van de lezer. Ik ga het boek nog een keer lezen, op de volgende vakantie als we weer op zo een berg in Frankrijk zitten en we ons nergens druk over hoeven te maken we geen ziekenhuisbezoekjes, lastige artsen en moeilijke beslissingen op het menu hebben staan. Als de winter voorbij is dus….

5 Reacties op “Als de winter voorbij is – Thomas Verbogt

  1. Lezen is sowieso een fijne bezigheid. Ik doe het dagelijks en lees bovendien graag jouw recensies. (Tip: binnenkort komt er een nieuwe verhalenbundel van mij uit!)

  2. Wat vervelend dat medische perikelen je aandacht afleiden 😦 Helaas ken ik dat :S Maar je hebt toch goed gezien dat dit boek het waard is een andere keer te lezen en dan hoop ik dat je er volop van kunt genieten. En dat je ook mag ontdekken dat elk mens worstelt met levensvragen, of je nou ziek bent of gezond…

Geef een reactie

