Recensie De levenden en de doden – Nele Neuhaus

de levendenOok in De levenden en de doden krijgen we te maken met Pia Kirchhoff en Oliver von Bodenstein. Deze twee speurders zijn aan elkaar gewaagd en ook in dit deel krijgen we meer inzicht in hun privéleven. Niet op een vervelende manier, net voldoende om ze als hoofdpersoon geloofwaardig te laten zijn en ze diepgang te geven.

Deze keer staat Pia op het punt op vakantie te gaan met haar nieuwe man, wat nog niemand weet, maar een seriemoordenaar gooit roet in het eten. Pia kan het niet loslaten en haar man gaat alleen op huwelijks- c.q. werkreis. Er worden veel karakters opgevoerd en dat maakt dat je als lezer alert moet blijven, wat geen probleem is want het boek leest als een trein. Een dissonant in het verhaal is Neff, de irritante profiler. Neff wordt net even iets te zwart/wit neergezet waardoor dit karakter wat minder geloofwaardig is. Het geeft af en toe wel een vrolijke noot aan het verhaal omdat het team zich lekker kan afzetten tegen deze arrogante nietsnut. Een andere belangrijke rol is weggelegd voor de zus van Pia, Kim, een forensisch psychiater.

De zoektocht naar de dader, die in eerste instantie random slachtoffers lijkt uit te kiezen, krijgt al snel een andere wending als de moordenaar overlijdensberichten gaat plaatsen. Langzaam wordt de gruwelijke waarheid bekend en is er een grote rol weggelegd voor corruptie in het medische wereldje waar het vooral om naam en faam draait en de altijd tot de verbeelding sprekende orgaanhandel. Daarbij gaan familieleden van de slachtoffers ook nog op onderzoek uit, dus er zijn veel verhaallijnen die uiteindelijk bij elkaar komen en tot een oplossing lijken te leiden.

De levenden en de doden is vlot geschreven, heeft een goede plot hoewel je je soms afvraagt of het niet wat te ver gezocht is. Maar als je het verhaal helemaal hebt gelezen vallen alle puzzelstukjes wel in elkaar. De levenden en de doden is een echte fijne politiethriller, strak geschreven, veel invalshoeken en dus echt iets voor de lezende speurder. Een aanrader voor degenen die al fan waren van Nele Neuhaus en overige liefhebbers van het genre politiethriller met sterke vrouwelijke persoonlijkheden.

Waardering: ****