Recensie Verbroken – Linda Jansma

verbrokenMet Verbroken bewijst Linda Jansma met gevoel voor humor te kunnen schrijven en een heel actueel onderwerp geloofwaardig in de steigers te kunnen zetten. In de hoofdrol hebben we Mara Wolff, ethisch hacker, zo op het eerste gezicht een vrijgevochten dame, maar schijn bedriegt en zij blijkt een zeer complex en verdrietig verleden te hebben. Iets wat niet alleen belangrijk is voor de karaktervorming van de hoofdrolspeler maar ook voor de machtsstrijd in het verhaal. Dus geen overbodige informatie. Zo is het verhaal ook opgebouwd, alles heeft een reden en wordt met een fijne snelheid aan de lezer opgediend. Veel research is er ook aan te pas gekomen en dat komt het verhaal ten goede, het is geloofwaardig en zeker door deze drie elementen, humor, snelheid en geloofwaardigheid, uitermate geschikt om te verfilmen.

Door een opdracht die Mara als ethisch hacker krijgt komt zij in de schemerwereld van het verboden en illegale hacken terecht. Wat is geoorloofd en wat niet? Wanneer ga je die grens bewust over? Naast deze strijd krijgt Mara ook te maken met een vijand die door zijn blinde haat niet te stoppen is. Een haat die ook een voedingsbodem heeft en van de moordenaar een driedimensionaal persoon maakt. Maar wel iemand die haar onder druk zet en haar verleden inzet om vanalles van haar gedaan te krijgen. Mara krijgt hulp van haar buren en speciaal van Rudi, die wel erg veel interesse in haar heeft. In het begin heeft Mara nog de hoop dat het allemaal wel met een sisser zal aflopen, als zij zich verder maar niet bemoeit met datgene wat ze heeft ontdekt tijdens haar klus, maar daar denken haar tegenstanders heel anders over. Mara moet een strijd leveren op leven en dood en speelt niet alleen met haar eigen leven. Maar wat is belangrijker, het leven van de paar mensen die dicht bij haar staan of die van duizenden onbekenden? Een dilemma waar Mara geen kant en klaar antwoord op heeft. Zij probeert tijd te rekken, de vijand op het verkeerde been te zetten en zo het verlies aan beiden kanten zoveel mogelijk te beperken.

Verbroken is een boek dat heerlijk vlot wegleest, humor heeft, maar zeker ook diepgang en geloofwaardige karakters. Een aanrader die voor een zeer aangenaam prijsje te koop is.

Waardering: ****1/2