Recensie Bloedverwanten – Els Ruiters

elsSamenvatting:
Als hoofdcommissaris Havinga wordt neergeschoten, ontdekken rechercheur Ava van Amstel en haar collega Rob Welsman dat hun baas op eigen houtje en in het grootste geheim bezig is met een internationaal onderzoek naar kinderhandel. Al zijn aantekeningen zijn in een code, die niet te kraken lijkt. Lukt het Ava om op tijd de sleutel te vinden?

Dit is het derde deel en het lijkt voorlopig ook het laatste deel te zijn met Ava van Amstel in de hoofdrol. Gelukkig laat de schrijfster wel weten dat ze niet uitsluit dat ze ooit weer een keer een vervolg gaat schrijven. Dat hoop ik maar want dit deel is prima bevallen. Wat een heerlijke vaart zit er in het boek. De spanning wordt meteen goed opgebouwd. In het midden wordt er gerechercheerd en aan het einde wordt het knallen. Dan moet je het boek gewoon uitlezen. Het onderwerp is (helaas) actueel en dat helaas is natuurlijk omdat het vreselijk is en ook onvoorstelbaar. Ava is een zelfstandige vrouw die het liefst iedereen toch op een bepaalde afstand houdt zodat ze haar vrijheid niet hoeft op te zeggen. Verschillende malen al verliefd geweest, ook op collega’s maar deze keer lijkt er meer in het verschiet te zitten met een vriend van haar broer. Iemand met een totaal andere levensinstelling die Ava aan het denken zet over zaken die ze eigenlijk had afgezworen. Maar het gaat natuurlijk om de klopjacht op een pedofiel die slechts een schakel in een heel netwerk lijkt te zijn. Om het nog lastiger te maken is haar baas die hiermee in het geheim bezig was neergeschoten en ligt in coma. Er zijn aanwijzingen maar die zijn gecodeerd dus naast het gewone onderzoek dat echt niet altijd heel spectaculair is maar wel reëel bij zo een onderzoek moet er dus ook een code gekraakt worden. Goed plot, lekker vlotte schrijfstijl, inleefbare hoofdpersoon en de nodige spanning maken dit een boek dat je in een keer uitleest.
****1/2