Recensie De laatste vier dagen van Paddy Buckley – Jeremy Massey

9200000040709873Achterflap:Een doodgraver in Dublin maakt de grootste fout van zijn leven. Een blunder die hem zijn leven kan kosten… Een hilarische en sprankelende roman over doodsangst

Weduwnaar Paddy Buckley werkt al jaren voor Gallagher’s, een gerenommeerde uitvaartonderneming in Dublin. Na een gedenkwaardige amoureuze ontmoeting met een cliënte rijdt hij ’s nachts met zijn auto een overstekende voetganger aan. Als hij bij de man neerknielt om hem bij te staan, herkent hij hem. Het slachtoffer is Donal Cullen, de broer van de beruchtste maffiabaas van Dublin. Donal is dood.
De volgende ochtend belt de familie van Donal de uitvaartonderneming met het verzoek diens begrafenis te regelen. Tot zijn ontzetting krijgt Paddy de opdracht langs te gaan bij de maffiabaas Vincent Cullen en zijn bende. Vincent is niet alleen intens bedroefd, maar ook witheet van woede: als hij degene vindt die zijn broer heeft aangereden, zo verzekert hij Paddy, heeft diens laatste uur geslagen.

Perfecte achtergrond voor het verhaal van een doodgraver en een maffiabaas, Dublin. Je hoort de rollende r en proeft het bier. De sfeer van het boek doet denken aan die uit de film van Snatch met Brad Pitt in de hoofdrol. De humor is zwart en de maffiosi zijn eigenlijk ook niet de aller slimste. Ze zijn vooral groot geworden door intimidatie. De enige dissonant in het verhaal is Paddy Buckley. Een man met veel normen en waarden. Maar toch op een of andere manier doet hij dingen waarvan je denkt waarom!? Het gedachteleven van Paddy is interessant en een soort tegenhanger van het milieu dat er beschreven wordt. Daar wint het boek aan inhoud en geeft het meer kracht aan het verhaal.

Het is vlot geschreven en soms zit je echt op het puntje van je stoel vooral naarmate het einde nadert. Komt Paddy er mee weg of waren het 4 zeer intensieve laatste dagen. De schrijver heeft duidelijk ervaring in de uitvaart branche en geeft veel achtergrond informatie die het verhaal goed doet, het geloofwaardigheid geven. Goede cover ook voor dit boek, dekt de lading. Een aanrader voor de liefhebbers van The Sopranos staat er op de voorkant, nou heb ik die serie niet echt gevolgd (sorry!) maar van de stukjes die ik her en der heb op gevangen geloof ik dat graag. Ik heb het in ieder geval met veel plezier gelezen en ben benieuwd naar de opvolger van dit aangename debuut.
**** (4 sterren)