Memphis, the place to be! #IBZD

Memphis. Zodra ik het vliegtuig uitkom voelt het als thuiskomen. Het voelt als een warme jas, zomers ook letterlijk. De warme broeierige sfeer, de stoffige achteraf straatjes. De blues hij is overal. Memphis de stad waar Martin Luther King is vermoord, waar Elvis heeft gewoond, BB King groot is geworden, waar de legendarische muziekstudio’s zijn zoals Sun en Stax. Die geschiedenis en smeltkroes van culturen, eten en natuurlijk die geweldige muziek die bij iedereen uit de poriën lijkt te komen maakt deze stad uniek. De Mississippi die als een lang brede bochtige rivier het tempo van de stad bepaald, waar de zon bij zonsondergang een prachtige gouden gloed aangeeft. Een plek om te mijmeren, daar op die kade met uitzicht op het prachtige groene gazon dat mee slingert met de rivier en waar in mei de BBQ feesten en wedstrijden worden gehouden. Dat is de periode waarin ik graag er nog eens naar toe zou gaan. Daar s’ avonds al die geuren opsnuiven en natuurlijk mouthwatering lekker eten proeven, want BBQ lijkt daar uitgevonden en is er verheven tot food-art. Daarna door naar Bealestreet en genieten van de blues. De straat is afgezet voor verkeer en het is dan ook zo een beetje de enige plek in Amerika waar je met drank zichtbaar je op de openbare weg mag bevinden. Lekker koel biertje bij het swingen op al die heerlijke blues die door diverse straatartiesten wordt gespeeld, ieder op zijn eigen manier. Voorheen kon je als je mazzel had BB King zien optreden in zijn restaurant. De buzz ging dan al onder de taxi chauffeurs, BB is in Town! S morgens vroeg naar het graf van Elvis op Graceland waar je dan vrij toegang tot hebt. Een serene rust hangt daar. Het is daar waar ik fan geworden ben van Elvis in 2003. Hij is daar nooit weggegaan. Ik zou iedereen aan willen raden om eens een FTD cd te luisteren, eentje waar je als een vlieg op de muren kunt meeluisteren naar het ontstaan van een muziek fenomeen, een nieuwe muzieksoort hoort ontstaan, eentje die de wereld van de volwassenen op zijn kop zette. Die voor het eerst muziek maakte voor de jongeren, die de weg plaveide voor al die andere die er nakwamen. Die een brug sloeg tussen de zogenaamde zwarte en blanke muziek, en dat in de jaren 50. Blues, gospel, rock and roll, country, you name it, zoveel meer dan de plat gedraaide nummer 1 hits. Het liefst zou ik natuurlijk een goddelijke stem willen hebben zodat ik daar mijn muzikale draai zou kunnen vinden. Het lijkt mij geweldig als je op die manier je kunt uiten. Maar dat zit er echt niet in. Neuriën is al een hele uitdaging. Dus ik zou mij eindelijk eens op dat boek willen storten wat ik altijd al heb willen schrijven en waar beter dan in het land van Dave Eggers, Harper Lee, Hemmingway en David Russo om er maar een paar te noemen. Om dat ene boek te schrijven dat alles omvat, dat gelezen moet worden. Dat boek dus. Daar aan die oever met de blues op de achtergrond.

dsc00386

dsc00674a

elvis-week-2004-059a

elvis-week-2004-410a

elvis-week-2004-448

elvis-week-2004-463

elvis-week-2004-503
elvis-week-2004-531

elvis-week-2004-547

Dit was alweer de laatste schrijfopdracht van Karin in het kader van Ik Blog De Zomer Door. Bedankt! En tot volgend jaar!

3 Reacties op “Memphis, the place to be! #IBZD

  1. Anoushka!! Ik was in Memphis in april 2012, maar alleen maar op het vliegveld. Je weet niet wat je overkomt! We moesten wachten op onze aansluiting naar Amsterdam. Only Blues. And I mesan: just Blues! Hey Baby do you want to eat or drink?? Both zei ik. En werkelijk…het beste vliegveld ter wereld. Ik baalde als een stekker dat we na 2 uur toch effe moesten rennen om het vliegtuig te halen:))

Geef een reactie

