Laatste schooldag? #IBZD

De derde blogopdracht van Karin gaat over de herinneringen die je hebt aan je laatste schooldag van de lagere school.

Geen enkele! Daar kan ik kort over zijn. Tis dan ook al 38 jaar geleden en daarbij is het ook een periode die ik met liefde achter mij heb gelaten. Wat herinner ik mij wel? Wat leraren. Eentje die gooide zijn klompen en zijn sleutelbos door de klas als je niet luisterde, het liefst tegen je hoofd aan. Diezelfde man heeft ons met veel passie wel Bohemien Rhapsody van Queen geleerd. Met gekopieerde tekst en al. Verder hadden we een muziekleraar die op Catwiesel leek. De beste man werd lelijk gepest terwijl hij echt alleen maar heel graag zijn liefde voor muziek wilde overdragen. Ik voel nog die wanhoop van die man. Schaamte ook omdat ik er niks van zei.

Ik herinner mij ook nog het schoolhoofd. De rat. Ik zat op een openbare school. Wel bewust door mn vader uitgekozen omdat hij niet wilde dat ik als kind beïnvloed zou worden en ik later zelf als volwassene kon kiezen waar ik in zou gaan geloven. Vind ik persoonlijk een goede keus. Alleen toen gingen ze godsdienstles geven. De ouders mochten bezwaar maken en dan hoefde je niet die les te volgen. Je moest dan wel in de lerarenkamer blijven. En je begrijpt die waren daar niet blij mee. Inbreuk op hun privacy. Samen met de twee kinderen die Jehova getuigen waren mocht ik dan de afwas gaan doen van die leraren. Maar ja daar was je natuurlijk zo mee klaar. En dan moest je aan die tafel bij ze gaan zitten. Ik verzon dan maar zelf wat staartdelingen om te maken. Ondertussen werd dan uitgebreid mijn dictee besproken door het schoolhoofd, die ons ook Nederlandse les gaf, met een andere leraar dat ik toch wel hele domme fouten had gemaakt. Net alsof ik het niet hoorde er niet gewoon bij zat. Of als we op excursie waren in een museum waar dan ook wel eens iets religieus hing,  werd er net iets te hard achter mij door hem gezegd dat er toch wel veel aan je algemene ontwikkeling schortte als je geen godsdienstles volgde. Dat heeft mijn zelfvertrouwen geen goed gedaan in die periode. Jaren later ben ik de beste man nog wel eens tegen gekomen. Hij lag compleet in de kreukels door een burn-out. Ik kon geen medelijden opbrengen wat hij ook door had en even was er die herkenning in zijn blik en het begrip. Althans zo heb ik het  geïnterpreteerd.

Eigenlijk ben ik alle leerlingen uit het oog verloren toen we naar de middelbare gingen. Ik was volgens mij ook zo een beetje de enige die naar het Dalton onderwijs ging. De eerste drie jaar was de zogenaamde brugklas havo/VWO.  Daarna pas ging je of naar de havo of het VWO. Het was een kakschool. Maar mn moeder wilde niet dat ik naar de wietschool ging. Die andere havo/VWO school. Ik dacht daar uiteraard anders over. Toen moest ik dus mijn draai zien te vinden als opgegroeid zijnde in een rood nest, waar het communisme geen scheldwoord was en misschien wel als de enige oplossing tegen het oprukkende individualisme en kapitalisme werd gezien, in een omgeving met VVD kloontjes. Nou ja het laat zich raden hoe dat is afgelopen…..

2 Reacties op “Laatste schooldag? #IBZD

  1. Geweldig wat je hier neerpent. Ik was al jong, door omstandigheden, mijn geloof kwijt ,was er wel altijd mee bezig en in discussie met wel gelovigen. Langzaam vormde zich mijn eigen geloof, daarin vond ik vrede.
    Groetjes, Ria

Geef een reactie

