Die weg zoeken. #IBZD

2562c23af036122Ik staar naar de lucht. Ik moet door. Het is nu al 5 jaar geleden dat ik opeens thuis kwam te zitten. Ziek. In het begin denk je het gaat over, ze moeten alleen even weten wat het is. Vaak ga ik ook goed door. Mn leven opnieuw ingericht. Afgekeurd, geen baan meer. Maar wel een mooie vrijwilligers job voor een paar uurtjes in de week. Taalcoachbemiddelaar bij Vluchtelingenwerk. Past mooi bij mijn werkervaring op HR en bij mijn studie psychologie. Niet afgemaakt. Pas op latere leeftijd gaan doen. Het was voldoende zo. Ik wilde graag weten of ik het kon. En ja dat ging goed. Als ik het 30 jaar eerder had geweten was ik of onderzoeker of forensisch psycholoog geworden. Dochterlief studeert nu psychologie, toeval, maar het past haar als een handschoen. Ze heeft haar bachelor afgerond. Een van de eerste dingen die ik leerde tijdens de studie was dat discrimineren een must was voor de hersenen van de mens. Anders zouden we in een soort van psychose leven omdat we de info en de mensen die dagelijks op ons afkomen niet kunnen verwerken. Een menselijke eigenschap, die zo lang je die maar niet ontkent en daardoor denkt het niet te doen geen kwaad kan dus. Het wordt pas een probleem als er anderen de dupe van worden. Als het hokje waar je automatisch, meestal onbewust, wordt ingestopt schadelijk is. Om het even dicht bij mijzelf te houden. Ik vind het niet erg als mensen denken dat dikke mensen gezellig zijn. Kan voor mij verder geen kwaad. Dat ik ook chaggie kan zijn maakt niet uit dan. Wel wordt het vervelend dat mensen denken dat je lui bent of dom. Ik heb een IQ van 132. Niets bijzonders, ook niets zeggend voor het slagen in het leven. Maar in ieder geval niet dom zoals men over het algemeen in onze maatschappij bedoeld. Lui, ja ik loop geen marathon maar ik heb het doorzettingsvermogen van een jonge god. Ik zal nooit voor de makkelijke route kiezen. Niet handig soms, maar dat is het aard van het beestje. Het wordt pas echt een probleem als iemand je in het verkeerde hokje stopt als het om een autoriteit gaat, iemand die je nodig hebt. Zoals in mijn geval een arts. Die, ook al had ik genoeg zichtbare klachten en meetbare klachten, een foute inschatting heeft gemaakt waardoor er schade in gewrichten en zenuwen is ontstaan. Die, als hij ziet dat hij een fout heeft gemaakt, er alles aan doet om zijn eigen ego te redden. Die, als hij ziet dat ik niet in het hokje middelbaar vrouwtje die geen zin meer heeft om te werken pas, zich als een botte boer gedraagt. Nu 5 jaar later is er een ingang richting oorzaak wellicht. In eerste instantie ben je alleen maar euforisch. Eindelijk. Maar de arts geeft aan verwacht geen wonderen. En toch doe ik dat. Hier zo in de tuin starend naar de lucht. Vergeet ik even dat melancholieke gevoel dat de laatste tijd bezit van mij kan nemen, zomaar uit het niets overvalt het me dan. Ik wil dat afschudden. Ik weet dat het nooit meer wordt zoals het was. Ik moet nu de weg weer op die ik had gevonden maar af en toe toch nog in de berm raak omdat ik nog zoveel wil en zo ontzettend baal dat het leven niet is gelopen zoals ik gehoopt had. Die weg zoeken. Dat nieuwe leven omhelzen en accepteren. Die weg zoeken en zien dat die ook goed is.

Dit is de tweede blogopdracht in het kader van Ik Blog De Zomer Door van Karin Ramaker.

4 Reacties op “Die weg zoeken. #IBZD

  1. Knap geschreven, Anoushka. Eerlijk gezegd lijkt het mij vreselijk om niet meer te kunnen werken 😦 Dat heeft zoveel invloed op je leven! Verder is een diagnose al zo belangrijk, ook al zit er geen behandeling aan vast. Het geeft erkenning dat je echt ziek bent en dat je het niet verzint ofzo. Ik hoop dat je nog eens een dokter mag spreken die je serieus neemt en je verder kan helpen.

    • Gelukkig heb ik bij de second opnion een goede arts gevonden. Die zeker alles heel serieus neemt. Wat niet meteen wegneemt dat een diagnose niet makkelijk is. Het is iets wat niet vaak voorkomt. Er loopt nog wat dna onderzoek. En anders valt het waarschijnlijk onder obscure auto immuun ziekte. Bedankt voor je lieve reactie.

Geef een reactie

