Recensie Zielloos – Corine Hartman

zielloosZielloos ****1/2
Corine Hartman
Uitgeverij Karakter
feb 2014
280 pagina’s

In Zielloos, het derde deel van de Jessica Haider-serie, wordt Zuid-Limburg geteisterd door een moordenaar die zijn slachtoffers op huiveringwekkende wijze tentoonstelt. Vanaf de vondst van het eerste, zwaar verminkte lijk beseft rechercheur Jessica Haider dat er een boodschap schuilt in de manier waarop de moordenaar te werk gaat en voor wie de boodschap is bedoeld. Ze trekt haar eigen plan, wars van het grootschalige onderzoek dat door de media op de voet wordt gevolgd. Een spoor van de dader leidt haar naar een klooster in de Eifel waar nonnen ogenschijnlijk vreedzaam leven, bidden en bijen houden, maar intussen een onheilspellend geheim bewaken. Als collega-rechercheur David Berghuis wordt ontvoerd en hem een gruwelijk lot lijkt te wachten, start Jessy een race tegen de klok om hem te vinden. Een race die bemoeilijkt wordt door een bijna onmogelijke opdracht van Saligia die oude wonden openrijt en haar tot in het diepst van haar ziel raakt. Kan Jessy haar missie voortzetten, als de prijs voor gerechtigheid onmenselijk hoog dreigt te worden?

Ik zal beslist niet de enige zijn die deze conclusie trekt na het lezen van deel drie in de Jessica Haider serie, Corine Hartman heeft zich ontpopt tot de Karin Slaughter van de lage landen. Het is een bijna on-Nederlandse setting en hardheid bij de hoofdpersonen dat je af en toe verbaasd bent over de Nederlandse plaatsnamen die je tegenkomt!
Met deel 3, Zielloos, heeft Hartman een geloofwaardige serie neergezet die rijp is om verfilmd te worden. In deel 3 is Jessica Haider uiteraard weer de hoofdpersoon en gaat het verhaal verder waar deel 2 is geëindigd toch is deel 3 ook heel goed te lezen zonder de voorgaande delen te hebben gelezen. Hoewel het voor de ontwikkeling van de terugkerende personages het altijd wel leuk is om dit soort series in chronologische volgorde te lezen.

In Zielloos is Jessica weer haar harde zelf. De moorden zijn weer gruwelijk maar toch ook is het verhaal belangrijk dus gaat het niet alleen om de harde gruwelijkheden. Ook wordt er een tipje van de sluier opgelicht over de jeugd van Jessica en dat zou wel eens heel veel kunnen verklaren en misschien ook wel een belangrijke rol in een volgend deel kunnen gaan spelen.
In Zielloos lijkt een sadistische moordenaar zich te concentreren op Haider. Zij moet alle zeilen bijzetten om niet het spoor met de coke samen bijster te raken. Het leven van Haider is eenzaam, een dimensionaal en paranoia ligt om de hoek te wachten, wie kan ze vertrouwen? Zij houdt zich staande met drank en coke en dat beïnvloed haar inschattingsvermogen en haar betrokkenheid bij haar familie. Alles voor gerechtigheid, hoewel die strijd ook slachtoffers eist is het vooral de vraag is dat collateral damage of overschrijdt ze hier tocht de grenzen en wordt ze gewoon een moordenaar die haar geweten sust met de gedacht dat het rechtvaardig is wat ze doet? De volgende delen zullen het uitwijzen. Deel 3 is in ieder geval weer een page-turner, vlot geschreven, spannende filmische scenes die elkaar opvolgen en het laat de lezer achter met het verlangen naar deel 4, en snel.