Recensie Corpus Delicti – Elias Palm

corpusCorpus Delicti ***
Elias Palm
Uitgever Q
2013
Pagina’s: 320

Er wordt een lichaam binnengebracht bij forensisch patholoog Ella Andersson. Het blijkt dat het stoffelijk overschot een vreemde connectie heeft tot Ella’s upper class familie, waar ze al zo lang afstand van probeert te houden. Tijdens het onderzoek stuit Ella op een website waar een antieke klok geveild wordt, die verdacht veel lijkt op de klok die ze zich herinnert van haar ouderlijk huis. Het huis is tot de grond toe afgebrand toen ze zes jaar oud was, en bij de brand verloor Ella haar vader. Met een veertigerscrisis in het vooruitzicht, een liefdesaffaire die is stuk gelopen en een moordzaak die al haar aandacht opeist, staat Ella Andersson er meer dan ooit alleen voor.

Recensie:Corpus Delicti is een spannende roman met Ella Andersson in de hoofdrol. Ella is een patholoog die afstand probeert te houden van haar familie, waarvan vooral de vrouwelijke tak haar carrièrekeuze niet begrijpt. Daarnaast zijn de banden met haar moeder en oma beschadigd door een persoonlijk drama dat het leven van Ella behoorlijk op zijn kop heeft gezet. Ella haar vader komt in haar jeugd te overlijden tijdens een brand die ook haar ouderlijk huis in de as legt. Als er jaren later een lijk wordt gevonden in een tuin en zij een klok op een veiling koopt die eigenlijk in diezelfde brand had moeten vergaan als waar haar vader is overleden, gaat het balletje rollen.
Naast deze spannende verhaallijn krijg je als lezer ook veel informatie over het vak patholoog en wat daar allemaal bij komt kijken. Ook het privéleven van Ella heeft een belangrijke rol. Haar relatie komt tot een eind omdat beiden weten dat de koek op is en Ella gaat op zoek naar een nieuwe woning.

Het verhaal wordt rustig opgebouwd en langzaam wordt de spanning door de verschillende gebeurtenissen, waarvan je als lezer niet altijd alle informatie krijgt, opgevoerd. Het is geen nagelbijtende spanning maar wel spannend genoeg om door te willen lezen en de afloop te willen weten. Vooral het karakter van Ella wordt van alle kanten belicht. Soms niet helemaal geloofwaardig, zoals de plotselinge make-up aanval, die iets te veel aandacht krijgt. Waarschijnlijk bedoeld om het karakter wat toegankelijker te maken omdat zij in principe een vrouw van de wetenschap is en geen tijd en ruimte neemt voor andere zaken.
Corpus Delicti is een interessant debuut en laat ook genoeg ruimte over om een vervolg op te schrijven. Ik ben benieuwd!