Recensie Ze is zoek – Emma Healey

ze is zoekZe is zoek ****
Emma Healey
De Boekerij
332 bladzijden
mei 2014

‘Elizabeth is zoek’ staat op het briefje in Mauds zak. Het is in haar eigen handschrift geschreven, net als het briefje op de muur. Maud wordt vergeetachtig. Ze koopt perziken op sap terwijl ze al een kast vol heeft, vergeet de thee te drinken die ze zelf inschonk en schrijft briefjes als geheugensteuntje. De mensen nemen haar niet meer serieus. Maar ze is vastbesloten te ontdekken wat er met haar vriendin Elizabeth is gebeurd en wat het verband is met het raadsel dat haar al zo lang kwelt: de nooit opgeloste verdwijning van haar zusje Sukey, vlak na de oorlog. Een vaardig geschreven mysterie, een onvergetelijke stem: je zult lachen, huilen en huiveren.

Ze is zoek. De hoofdvraag is in het begin is het nou een thriller of niet? Maar naarmate het verhaal vordert wordt dat minder belangrijk. Aan het eind zou ik willen concluderen dat het geen thriller pur sang is met gierende achtervolgingen. Wel is het een interessant verhaal dat leunt op twee vermissingen die in elkaar overlopen. In de hoofdrol hebben we Maud die duidelijke tekenen van dementie heeft en dat op zich is al zeer boeiend geschreven. Je leeft echt mee in de gedachten van Maud en je ziet het gewoon voor je. Je kunt ook heel goed inleven bij de mensen in je eigen omgeving die deze ziekte hebben. Die gedachten van Maud worden steeds rommeliger, ze krijgt steeds minder grip op haar denken en haar doen. Het leven wordt een gatenkaas. De interactie met haar dochter is er een van de herkenning. Je hoort haar zuchten en voelt haar machteloosheid en gelaten geduld. Maud is op zoek naar Elizabeth haar vriendin die plotseling lijkt verdwenen. Dit roept veel oude herinneringen op en deze gaan dan ook door elkaar lopen in haar eeuwig durende zoektocht naar Elizabeth.

Deze hoofdstukken worden afgewisseld met hoofdstukken waarin Maud nog een jong meisje is en ze net na de oorlog haar oudere zus Sukey kwijtraakt. Sukey verdwijnt van de ene op de andere dag en wordt nooit meer gezien of terug gevonden. Ook dan geeft Maud niet op en verzamelt ze allemaal zo op het eerste gezicht rommel, maar wie weet is het wel van Sukey geweest en brengt het haar dichterbij haar verblijfplaats. Maud gaat de confrontatie niet uit de weg en komt daardoor af en toe ook in hachelijke situaties terecht.

Zeer sterk is het gegeven dat je meekijkt in de gedachte van iemand die lijdt aan dementie. Wat een wirwar van gedachten en hoe vermoeiend dat is voor de persoon zelf en voor zijn directe omgeving. De schrijfstijl is vlot en vertoont geen vals sentiment. Het is zoals het is, dat is al indrukwekkend genoeg. Er zit ook subtiele humor in, vooral Maud wil nog wel eens voor een glimlach zorgen. Ook doet de opbouw van het verhaal denken aan een thriller, het laat je maar doorlezen en je wilt gewoon heel graag weten wat er nou precies gebeurd is met Sukey en Elizabeth.

Een mooi debuut van Emma Healey ook al lijkt het meer op een roman dan een thriller, het is haar vergeven want wie zich zo kan inleven en zo een sterk verhaal weet neer te zetten verdient gewoon 4*. Ben benieuwd hoe haar volgende boek er uit gaat zien en in welke hoek ze zich gaat ontwikkelen.