Recensie Onderhuids – Julia Keller

onderhuidsOnderhuids ***
Julia Keller
398 pagina’s
Uitgeverij Fontein
mei 2014

Acker’s Gap, West-Virginia is een stadje zonder vooruitzichten: geen banen, geen hoop, geen toekomst. Toch is dit de plek waar Bell Elkins een baan heeft aangenomen als openbare aanklager. Haar zeventienjarige dochter Carla is het nog steeds niet eens met die beslissing – ze mist haar vriendinnen en vader die in Washington, D.C. zijn achtergebleven. De relatie tussen moeder en dochter is dan ook ernstig bekoeld. Tot op een dag drie oude mannen voor Carla’s ogen worden neergeschoten. Een schijnbaar zinloze explosie van geweld, die Acker’s Gap verbijsterd achterlaat. Niemand weet wie de schutter is, en de verschillende getuigenverklaringen spreken elkaar tegen. Waren de slachtoffers gewoon op de verkeerde plek? Had het iets te maken met de drugsoorlog die ondergronds broeit? Of waren de drie mannen een doelwit? Hoewel Carla tegen de politie en haar moeder volhoudt dat ze niet weet wie de schutter is, blijft er een detail door haar hoofd spoken. Impulsief besluit ze zélf de dader te vinden, maar daarmee zet ze onbedoeld haar leven op het spel. Kan Bell haar dochter redden van haar eigen keuzes en de moordenaar vinden voor het te laat is?

Onderhuids begint spannend en veel belovend. Het eindigt ook goed. Alleen daar tussenin is de balans een beetje weg. Wat aan de ene kant het stadje en de armoede tot leven laat komen laat aan de andere kant het verhaal inzakken omdat het teveel is en er ook nog wel eens wat herhaalt wordt. Coleur locale meegeven aan een verhaal kan verdiepend werken ook om de karakters tot leven te laten komen maar als er teveel details worden gegeven, die er niet toe doen, en dat tijdens gesprekken die er gevoerd worden die daardoor soms wel pagina’s stil liggen dan is de hele vaart uit het verhaal. Zeer belangrijk voor een thriller. Zo ook het plot is erg belangrijk. Niet dat het een slecht verhaal is maar verbijsterend is het ook niet. De vele plotwendingen waarover gesproken wordt op de achterflap heb ik niet kunnen ontdekken. Wel de overweldigende natuur en de mensen gevangen in armoede komen tot leven.
Toch krijgt dit boek *** omdat het wel een goede roman is. Voor mensen die houden van details en niet zo zeer de vaart en de spanning nodig hebben in een thriller. Ook *** omdat de karakters wel geloofwaardig zijn van de hoofdpersonen. En omdat het eind en het begin spannend en goed te lezen zijn. Soms overviel mij het gevoel alsof het door twee mensen geschreven was. Sommige stukken snel, duidelijk en rauw en andere kon je zo overslaan zonder iets te missen. Misschien als deze tweedeling in hoofdstukken was gevangen was het misschien beter geweest maar nu doet het wat rommelig aan. Maar laten we niet vergeten dat het een debuut is en de schrijfster een Pulitzerprijs heeft gewonnen voor haar journalistieke werk dus wie weet hoe zij ons kan verrassen met een volgend deel.