Recensie Houvast – Linda Jansma

houvastHouvast ****1/2
Linda Jansma
De Crime Compagnie
2012
Pagina’s: 350

Negen maanden nadat dierenarts Anouk van Merwede haar man Thijs in een auto-ongeluk verloor, heeft ze haar leven weer aardig op de rails. Dan wordt journalist Aart Buringa, de vroegere beste vriend van Thijs, vermoord en verdwijnt haar broer Ruben spoorloos. Als Anouk een verband probeert te vinden tussen deze twee zaken ontdekt ze dat Thijs een groot geheim met zich mee het graf in heeft genomen. Of toch niet?

Houvast is de derde thriller van Linda Jansma en deze is weer totaal anders dan zijn voorganger Tweestrijd. Knap gedaan. In Houvast krijgen we te maken met Anouk van Merwede, zij is dierenarts en heeft een eigen praktijk aan huis. Haar man Thijs is negen maanden geleden komen te overlijden tijdens een auto-ongeluk. Samen met haar dochter Amy probeert zij het leven weer op te pakken. Maar dan wordt er opeens een collega journalist van Thijs, Aart Buringa vermoord. In eerste instantie tast de politie in het duister maar als dan blijkt dat hij voor het laatst samen gezien is met de broer van Anouk, Ruben, begint de politie in zijn richting te denken. Echter Ruben lijkt van de aardbodem verdwenen. Anouk gaat op onderzoek uit en dat blijft helaas niet opgemerkt. Al snel heeft ze de verkeerde figuren achter zich aan.

Houvast is een goed opgebouwde thriller, aan het eind wil je het boek niet wegleggen omdat het spannend is, maar ook met vaart geschreven. De hoofdstukken met Anouk in de hoofdrol worden afgewisseld met hoofdstukken waarin pas aan het eind duidelijk wordt over wie ze gaan. Vooral hier zit veel actie in en word je als lezer van de ene achtervolging in de andere geslingerd. Ook zijn er nog wat hoofdstukken met een nog onbekende figuur die wel en rol speelt in het leven van Anouk, maar ook bij die verhaallijn blijft lang onduidelijk om wie het gaat en of het gevaar misschien uit heel onverwachte hoek blijkt te komen.
Kortom, een zeer spannend verhaal van een schrijfster die haar sporen aan het verdienen is in het Nederlandstalige thrillerlandschap. Jansma heeft een vlotte schrijfstijl en voegt dit samen met de nodige research waardoor het verhaal geloofwaardig is en ook actueel.
Een aanrader voor de liefhebbers van snelle thrillers met eigenwijze vrouwen in de hoofdrol.

Reeds gepubliceerd op http://www.vrouwenthrillers.