Recensie Palm Village – Marjolein van der Gaag

palm villagePalm Village ***1/2
Marjolein van der Gaag
248 paginga’s
Eigen beheer

Een weekendje naar de jungle eindigt voor een groep Nederlandse expats in een drama. Midden in het Surinaamse oerwoud verdwijnt een van de vrouwen spoorloos. Verslagen keert de rest terug naar hun villa’s in Palm Village, vlakbij Paramaribo. Iedereen gaat ervan uit dat Manon is verongelukt en dat haar lichaam is meegevoerd door de kolkende rivier. Verontrustende ontwikkelingen zorgen er echter voor dat vriendin Katja de vermissing van Manon niet kan loslaten. Met behulp van de Surinaamse journalist Marciano graaft Katja zo diep tot uiteindelijk de waarheid boven water komt.

Palm Village is een lekker leesbaar boek dat zich afspeelt in Suriname. De Nederlandse expats wonen daar dicht bij elkaar dus al snel ontstaan er vriendschappen. Katja en haar man Ruud wonen er ook sinds een aantal maanden met hun twee kinderen. Ze zijn bevriend geraakt met andere stellen die ook op het terrein van Palm Village wonen en samen maken ze er een mooie tijd van in Suriname.
De mannen werken allemaal bij hetzelfde bedrijf en de meeste vrouwen hebben hun werk in Nederland opgegeven waardoor ze veel meer tijd hebben om met elkaar en de kinderen op te trekken.

Het verhaal begint het weekend dat de vier stellen een paar dagen met elkaar de binnenlanden van Suriname intrekken met een gids. Manon, moeder van een zoon en getrouwd met Martin, verdwijnt ’s nachts van een piepklein eilandje in de binnenlanden van Suriname. De vrienden zetten een zoektocht op touw met de plaatselijke bevolking. Maar na een aantal dagen zoeken moeten ze toegeven dat ze Manon niet meer gaan vinden in de jungle. Verslagen keren de vrienden naar hun tijdelijk huis in Suriname terug.

Maar daar gebeuren er nog veel meer dingen die de verdwijning van Manon in een heel ander daglicht zetten. Zoals de schuld die ze blijkt te hebben en als er dan nog een van de vrouwen een ongeluk krijgt gaat het balletje opeens heel snel rollen. Katja gaat samen met een Surinaamse journalist op onderzoek uit dat uiteindelijk toch wel tot een verrassend einde leidt.

Palm Village is goed geschreven en een soepel lezend boek. Het is een roman met een spannende rode draad: Wat is er met Manon gebeurd? Is ze vermoord en zo ja, door wie dan? De hoofpersonen zijn inleefbaar en hebben duidelijk een eigen karakter. Suriname komt tot leven, de colour locale komt goed uit de verf, het is duidelijk dat de schrijfster daar enige tijd heeft gewoond. 3 sterren voor het lekker lezende verhaal een halve ster voor de colour locale. Als er meer thriller-elementen in het verhaal verwerkt waren zouden het 4 sterren zijn geweest.

Palm Village is heel geschikt voor de liefhebbers van de boeken van Siska Mulder, zoals Na Delphine, en Marion Pauw, zoals Drift.