Recensie Anders – Anita Terpstra

andersAnders ****1/2
Anita Terpstra
juni 2014

Alma Meester en haar man Linc vormen met hun kinderen Iris en Sander op het eerste gezicht een normaal en gelukkig gezin. Maar dan verdwijnen de elfjarige Sander en zijn vriendje tijdens een vakantiekamp. Het lichaam van het vriendje wordt gevonden, Sander is spoorloos verdwenen.
Zes jaar later meldt Sander zich bij een politiebureau in Duitsland. Dolgelukkig sluiten Alma en Linc hun zoon weer in de armen, maar de hereniging verloopt allerminst vlekkeloos. De twijfel slaat toe: is Sander wel wie hij zegt te zijn? In een poging de waarheid te achterhalen moet het gezin voor eens en voor altijd uitzoeken wat er tijdens het kamp precies is gebeurd.

Anders van Anita Terpstra is een boek dat je in een ruk uitleest. Je wordt meegezogen in de wereld van Alma en haar man Linc en hun kinderen Iris en Sander. Het verhaal begint meteen spannend doordat het begint met de verdwijning van de elfjarige Sander en zijn vriendje tijdens een kamp. Alma zoekt mee naar haar zoon in de bossen, ziet een man wegduiken en de politie met hun honden gaan er achteraan. Maar dan komt het telefoontje dat Linc het vermoorde vriendje van Sander heeft gevonden. Van Sander is echter geen elk spoor te vinden. Het gezin gaat ten onder aan de spanningen die ze zes jaar lang moeten doormaken omdat ze niet weten wat er met Sander is gebeurd. Alma is er van overtuigd dat hij nog leeft en blijft de media zoeken om haar zoon terug te vinden. De euforie is groot als hij 6 jaar later een politiebureau binnenstapt en verteld wie hij is. Maar dan begint het verhaal pas echt.
Een origineel verhaal, goed uitgewerkt plot en de beklemmende sfeer laat je niet los. Je wil weten hoe het nu precies in elkaar zit. Goede spanningsboog dus. Het is een verhaal dat gaat over de nachtmerrie van iedere ouder en daardoor zo goed in leefbaar en ja ook de twijfels die ontstaan. Sterk is ook de twist in het verhaal waar ik niet zoveel over kan vertellen omdat ik dan teveel weggeef maar dat maakt dat je de gebeurtenissen met andere ogen gaat bekijken en ja wat zou jij doen in zo een geval? Spannend boek dus dat je ook naar jezelf laat kijken. Een aanrader voor de liefhebbers van Marelle Boersma en Linda Jansma.