Recensie Heller – Michael Berg

hellerHeller ****1/2
Michael Berg
the house of books
384 pagina’s
2014

Tobias Heller, oprichter en eigenaar van The Heller Entertainment Factory, is een internationaal bejubelde televisieproducent. Ondanks zijn succes is er de voortdurende hunkering naar erkenning. Aan de vooravond van zijn zestigste verjaardag wordt hij uitgenodigd voor Een goed gesprek, hét interviewprogramma van publieke omroep. Gestreeld door het verzoek stemt Tobias Heller in, niet wetend dat de drie uur durende live-uitzending zijn ondergang zou kunnen betekenen

Recensie:Knap als je zulke totaal verschillende soorten thrillers kunt schrijven. Met Heller heeft Michael Berg een echte psychologische thriller neergezet. En eerlijk gezegd moest ik er echt een nachtje voor slapen om dat te beseffen. ’s Avonds laat het boek uitgelezen en als een blok in slaap gevallen. ’s Morgens vroeg bij het wakker worden kwam het verhaal van Heller meteen weer boven drijven en viel het kwartje, hoe hij was geworden wie hij was.

Heller is niet de thriller met snelle achtervolgingen en lugubere en duistere moorden. Het gaat over Tobias Heller die bij het grote publiek bekend is als een selfmade man, harde werker, bot maar rechtvaardig. Hij heeft zich weten los te maken van het milieu waar hij is opgegroeid. De mijnen in Limburg, waar zijn vader zich de dood heeft ingewerkt en gedronken. Waar hij is gevormd door zijn kwelgeesten en waar hij een handreiking krijgt van iemand die hem in aanraking laat komen met de techniek van het filmen.

Het boek verteld twee verhalen die met elkaar verweven zijn. Het verleden van Tobias als kind en het heden van Tobias als vader, bekende Nederlander, die verguist is maar tegenwoordig wordt gewaardeerd voor wat hij heeft weten te bereiken. Doordat dat deze twee verhalen door elkaar heenlopen heb je als lezer veel meer inzicht in de ontwikkeling van Tobias dan zijn omstanders daardoor heb je veel meer compassie en is hij niet de zwart wit figuur die hij is voor de buitenwereld. Een buitenwereld die hij niet vertrouwt en alleen zijn glimlach toont.
Alles komt tot een apotheose tijdens een tv show. 3 uur lang worden er vragen op hem afgevuurd, filmpjes vertoond en wordt hij geconfronteerd met zaken en vooral mensen die hij liever niet meer onder ogen ziet. Daarbij is ook zijn zoon Marc spoorloos verdwenen. Allemaal zaken die maken dat hij niet gefocust is en zo langzaam de grip op de situatie maar vooral op zichzelf verliest.

Vlot leesbaar verhaal dat zeker doet denken aan mensen en programma’s die wij kennen. Aanrader voor de liefhebbers van een spannende roman waarbij de psyche van de mens centraal staat. Je ziet iemand langzaam op zijn ondergang afstevenen en je kunt het alleen maar aanschouwen.