Recensie Evenbeeld – Marianne en Theo Hoogstraaten

Marianne en Theo Hoogstraaten
Thrillers
320 pagina’s
Uitgeverij De Crime Compagnie
april 2014

1628
Een jonge vrouw scheept zich in op een VOC-schip. Ze is zwanger geraakt van een Amsterdamse koopman bij wie ze werkte als dienstmeid en wil in Nederlands-Indi‘ een nieuw leven beginnen.Tijdens een zware storm bevalt ze van een zoon. Niet veel later strandt de Batavia op een koraalrif, waarna meer dan 200 opvarenden op kleine eilandjes moeten zien te overleven. Er volgen maanden van honger, dorst en afschuwelijke moordpartijen. Zal de jonge moeder tijdig worden gered?
2013
Als de oom van Marrit onverwachts overlijdt, erft ze zijn pand aan de Keizersgracht en ongekend veel geld. Het testament bevat echter een aantal dwingende voorwaarden, die ze niet meteen begrijpt. Als ze op onderzoek uitgaat, ontdekt ze dat haar oom er is ingeluisd door een criminele organisatie. Al snel blijkt dat deze organisatie het ook heeft voorzien op Marrit.

Leeservaring:
De verhaallijn uit 1628 is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Batavia die vastloopt en de daarop volgende nachtmerrie die de opvarende moesten doorstaan. Ongelooflijk en indrukwekkend. De hoofdpersonen hebben ook echt bestaan, ze zijn uiteraard vrij ingekleurd door het schrijversduo. En wat een spannend verhaal is dit. Je wordt mee gesleurd naar de tijd van de VOC waar men er nog maanden overdeed om aan de andere kant van de wereld te komen. Waar goud en munten belangrijke waren dan de opvarende van het schip. Het verhaal zit goed in elkaar, de spanningsboog is goed, je wilt blijven lezen om te weten hoe het haar zal vergaan op deze duivelse reis. Deze verhaallijn verdient 5*. Het is duidelijk dat er veel research in is gaan zitten om het verhaal te kunnen vertellen en toont veel inlevingsvermogen in vervlogen tijden.

In het verhaal dat zich afspeelt in 2013 is de hoofdpersoon Marrit die onverwachts heel rijk wordt, maar de droom is maar van zeer korte duur want in het pand dat ze geërfd heeft woont een wel zeer gevaarlijk huurster met agressieve vriendjes met losse handjes. Veel vaart en actie in deze verhaallijn en je zit meteen midden in het verhaal. Maar toch mist het de historische kracht van het verhaal uit 1628. Het is duidelijk dat 2013 niet zonder 1628 kan maar toch nog steeds 4* waard. Het is origineel maar de bad-guys zijn iets minder geloofwaardig en ik denk dat als ik Marrit was geweest al veel eerder de politie had ingeschakeld.

Kortom een goed en spannend boek dat je in een keer uitleest en een extra dimensie heeft door het historische drama van de Batavia en zijn opvarenden. Een aanrader dus!

In de jaren tachtig schreef Theo zijn eerste jeugdboek. Mariannes rol van kritische lezer groeide uit tot die van coauteur. Na twintig jeugdboeken vonden ze het tijd om hun talent uit te dagen. Marianne en Theo hebben al vijf thrillers op hun naam staan. Twee van deze boeken, Lokvrouw en Machteloos, belandden op de longlist van de Gouden Strop. Hun thrillers munten uit in oorspronkelijkheid, gelaagdheid en actualiteit. Kinderspel is hun zesde literaire thriller, hun eerste bij de Crime Compagnie.

-Reeds gepubliceerd op http://www.thesword.nl.

Een Reactie op “Recensie Evenbeeld – Marianne en Theo Hoogstraaten