Recensie Doelwit – Linda Jansma

doelwitDoelwit ***1/2
Linda Jansma
382 pagina’s
Uitgeverij De Crime Compagnie
maart 2014

Als Judi op een nacht op haar woonboot wordt overvallen, ontsnapt ze ternauwernood aan de dood. De dader ontkomt, maar Judi weet wie het is. Drie jaar geleden moest ze voor hem vluchten en onderduiken in Amsterdam, nadat ze zijn zus Leila had geholpen te ontkomen aan de dodelijke eerwraak van haar familie. De politie gelooft haar niet wanneer ze zegt dat hij weer terug is. Zelfs als Leila zwaargewond in het ziekenhuis belandt en haar zoontje Cem verdwijnt, is er niemand die Judi serieus neemt. Helemaal op zichzelf aangewezen besluit ze het heft in eigen hand te nemen en Cem terug te halen. Maar hierbij onderschat Judi de moordlustigheid van de persoon die koste wat kost wraak wil.

Het onderwerp van het boek is eerwraak en alles wat daar uit voort kan vloeien, angst, geweld, intimidatie, onverschilligheid en soms zelfs de dood. Judi speelt de hoofdrol in dit verhaal en is een sterke vrouw die erg betrokken is bij haar leerlingen als vertrouwenspersoon op een middelbare school. Je kunt af en toe afvragen of ze nog wel genoeg afstand van de situatie kan houden om objectief te blijven zeker als het gaat om Leila. Langzaam wordt zij meegesleurd in de maalstroom van geweld en intimidatie. Voor ze het weet staat haar leven op zijn kop en vallen er slachtoffers en moet ze een belangrijke beslissing nemen.

Jansma kan gewoon goede vrouwenthrillers schrijven dat ze heeft al bewezen maar toch deze keer een kleine kanttekening, er zit te veel herhaling in waardoor het verhaal soms wat langdradig kan zijn. Verder te vaak een opmerking maken over iemands ooguitdrukking gaat ook opvallen en is ook niet nodig het is wel duidelijk door zijn daden dat hij niet te vertrouwen is. Verder zit er af en toe een situatie in waarvan je denkt vreemd dat het op die manier wordt afgehandeld, bloedsporen die in een wasmachine verdwijnen bijvoorbeeld. Aan het eind wordt wel duidelijk waarom maar toch tijdens het lezen roept het wat vraagtekens op.

Maar dat gezegd hebbende zullen de Linda Jansma liefhebbers ook weer van dit boek genieten. Verder is het fijn om een boek te lezen waar duidelijk research voor is gedaan. Het is vlot geschreven en heeft een interessant onderwerp . Het schrijnende tijdens het lezen is dat je beseft dat dit dus echt gebeurd. Onvoorstelbaar. Verder zijn er sterke vrouwen in de hoofdrol en genoeg mogelijke daders om je lekker te laten gissen.

Reeds gepubliceerd op http://www.thesword.nl.