Recensie Wat de hel! – Caro Sicking

watWat de hel! ****1/2
Caro Sicking
282 pagina’s
Uitgeverij Studio nonfiXe
februari 2014

Wat de hel! speelt zich af in de nabije toekomst in een samenleving die veel weg heeft van het Nederland van 2011. Het systeem is allesbepalend voor de levensloop van individuen. Drie vrouwen verzetten zich tegen de heersende cultuur en doen een poging te ontsnappen aan hun lot. Lisette, 84, dement, geestig en avontuurlijk, kijkt anders naar de wereld dan de meeste anderen. Ze gaat de strijd aan met dementie.Haar dochter, een nuchtere succesvolle nieuwslezeres gaat op zoek naar Lisette als die weggelopen is en maakt een maatschappelijk ongewenste keuze.

De derde vrouw is Samya, uit Nigeria. Ze is naar Nederland gebracht door vrouwenhandelaren, ontsnapt en komt in de verwarrende wereld van asielzoekers terecht. De levens van de vrouwen raken in elkaar verweven wat leidt tot surre’le gebeurtenissen, waarvan sommige op waarheid berusten.Van de personages is Samya naar voorbeeld van echte vrouwen getekend. Caro Sicking heeft vijf jaar gewerkt met uitgeprocedeerde vrouwen en kinderen, waarvan een aantal slachtoffer van mensenhandel was.

Een boek dat iedereen zou moeten lezen. Het heeft diepgang, humor, snijdt maatschappelijke issues aan die ons allemaal aangaan of waar we ons in kunnen herkennen. Laat de surreële omschrijving je niet afschrikken want dat is nou net de touch die het verhaal een extra dimensie geeft en heel subtiel is gedaan.

Lisette, de demente dame van 84 jaar wordt magnifiek neergezet. Of het echt zo werkt in het hoofd van iemand met dementie durf ik niet te zeggen. Daar heb ik te weinig ervaring mee in de nabije omgeving. Kan me wel voorstellen dat het zo werkt met die gedachte gangen en sprongen en voor de fase waarin je doorgaat hebben dat je ziek bent. Heftig maar door de manier van schrijven ook heel ‘mooi’ inleefbaar en minder beangstigend dan verwacht. Pia is typisch die vrouw die gevangen zit in een leven dat men geslaagd noemt maar waar zij niet gelukkig van wordt. Zij neemt de beslissing om voor haar demente moeder te gaan zorgen. Iets wat maatschappelijk gezien ondenkbaar is, daar zijn tehuizen voor zo redeneert men. Polarisatie ten top. Daarnaast wordt ook het onderwerp vrouwenhandel aangeboord en alle gevoelige issues die daar mee te maken hebben. Het is duidelijk dat de schrijfster hier met kennis van zaken over schrijft. Een boek met alleen dit onderwerp zou ik graag willen zien van Caro Sicking want ik weet zeker dat er nog veel meer over te vertellen is. Samya is in ieder geval een vrouw die je niet snel zal vergeten.

De verhalen zijn op zich geloofwaardig en samen maken ze een mooi Nederlands literaire werkje dat een prettige schrijfstijl heeft en je laat nadenken over onze maatschappij en hoe wij met elkaar omgaan. Een aanrader voor lezers met voorkeur voor een vlot lezend verhaal met diepgang.

Over de auteur
Caro Sicking, geboren te Tilburg, 1963. Ze studeerde Nederlandse taal- en letterkunde in Leiden. In 1996 ging zij aan de slag in de sociaal juridische begeleiding van uitgeprocedeerde vrouwen en kinderen. Sinds 2003 werkt zij als zelfstandig schrijfster, vaak samen met Frank van Empel. In het najaar van 2013 brachten zij ’JES! Towards a Joint Effort Society’, dat over een nieuw politiek engagement model gaat uit. Caro heeft twee romans geschreven Nin en Wat de hel, waarvan dit de tweede druk is. Ze heeft met Frank 5 kinderen en hebben een stichting opgericht ter ondersteuning van Ethiopische jongeren in Europa, Stichting Afrisina.

Reeds gepubliceerd op http://www.thesword.nl