Recensie Een duister koor – Sophie Hannah

koorEen duister koor ***
Sophie Hannah
237 pagina’s
Uitgeverij De Fontein
2014

Louise woont met haar man Stuart in Cambridge. Hun zoontje Joseph is net aangenomen op een prestigieuze koorschool, waardoor ze hem alleen nog in de vakanties zal zien. Louise is daar helemaal kapot van, maar zo zijn de regels, en Stuart houdt vol dat dit het beste voor hun kind is.

Zonder Joseph thuis is er niets dat Louise af kan leiden van de hoogoplopende ruzie met hun buurman die ’s nachts harde muziek draait en Louise uit haar slaap houdt. Politie en gemeente weigeren te helpen, en uiteindelijk ziet ze maar een oplossing: ze verhuist naar een vakantiehuis in een idyllisch park en hoopt zo haar leven weer op orde te krijgen.

Maar Louise wordt achtervolgd door muziek die alleen zij kan horen, gezongen door een koor dat alleen zij kan zien…

Volgens de achterflap heeft de Daily Express het boek betiteld als “Angstaanjagend. Verplichte kost”. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, angstaanjagend is het zeker niet. Het is wel een lekker vlot leesbaar boek. Op een gegeven moment wordt Louise wel een beetje zeurderig en vervalt ze in herhaling over de geluidsoverlast van haar buurman. Maar gelukkig tegen die tijd ontwikkelt het verhaal zich en gebeurd er wat meer. Het einde daar zal iedere moeder zich in kunnen vinden. Meer wil ik daar natuurlijk niet over kwijt. Het is een hele subtiele ghost story. Het had best enger en spannender mogen zijn. Het is nu meer een roman met een twist geworden. Geeft niet maar dan moet het niet als angstaanjagend aangeprezen worden. Dan verwacht je een heel ander boek. Dus niet voor lezers die houden van een stevig horror verhaal of spooky kippenvel maar meer iets voor mensen die houden van een verhaal over een vrouw die haar zoon moet missen en wat dat met je doet. Verder komen er zeker geesten in voor maar die zijn niet eng maar meer melancholiek, sommige levende in het boek zijn een stuk gevaarlijker. Al met al toch een boek dat snel leest en aan het eind toch nog een beetje spannend wordt en je toch het laatste stuk in een ruk uitleest.

Sophie Hannah is een internationaal bestsellerauteur. Haar ijzersterke psychologische thrillers rondom de zaken van rechercheurs Simon Waterhouse en Charlie Zailer zijn al in 24 landen verschenen. Ze debuteerde met ‘Kleine meid’, daarna volgden ‘Gevarenzone’, ‘Moederziel’ (door de BBC verfilmd), ‘De andere helft leeft’, ‘De lege kamer’, ‘Verborgen gebreken’ en ‘Brandschoon’. ‘Een duister koor’ is een standalone.