Recensie Schaduwspel – Ellen Gerretzen

schaduwspelSchaduwspel *****
Ellen Gerretzen
Uitgeverij Manteau
2012
Pagina’s: 304

Wolfgang, voormalig hoofdcommissaris bij de Berlijnse Mordkommission, heeft zojuist een gecompliceerde moordzaak in de Spaanse Extremadura opgelost en kan nu eindelijk aan zijn nieuwe leven beginnen. Een huis kopen aan de Spaanse noordwestkust. Zijn verleden achter zich laten. Vergeten. Maar weer worden zijn plannen gedwarsboomd. De Spanjaard die zijn Berlijnse huis zou kopen wordt vermoord aangetroffen in een volkstuinencomplex en Wolfgang keert terug naar zijn stad. Hij raakt ervan overtuigd dat er een verband moet zijn met andere onopgeloste moorden van de voorbije jaren. In zijn speurtocht naar de moordenaar wordt hij bijgestaan door de no-nonsense café-uitbaatster Gitta, de wat vreemde uit zijn functie ontheven patholoog-anatoom Siegfried en de Turkse journalist annex taxichauffeur Arhan. Het onderzoek voert hen door heel Berlijn, een stad die net als Wolfgang getekend is door een verleden dat niet vergeten kan worden. Als de Spaanse Julia onverwacht opduikt, begint de romance waar Wolfgang op had gehoopt. Maar dan slaat de moordenaar op ongenadige wijze toe en begint de nachtmerrie pas echt. En langzamerhand rijst de vraag wie eigenlijk op wie jaagt.

In Schaduwspel, dat het vervolg is op Bloedbruiloft, krijgen we opnieuw te maken met Wolfgang, voormalig hoofdcommissaris van de Berlijnse recherche, die door de ontwikkelingen in het voorgaande deel Berlijn is ontvlucht en is ondergedoken in Spanje. Daar lijkt hij een nieuwe grote liefde te hebben gevonden, Julia. Echter voordat deze gevoelens ook ergens toe kunnen leiden moet hij terug naar Berlijn om de moord op de Spaanse koper van zijn huis op te lossen.

In eerste instantie lijkt het om een op zichzelf staande moord te gaan met wellicht een homofobe achtergrond. Maar door de vondst van een foto bij het lijk wordt Wolfgang ingehaald door zijn verleden en begint de zoektocht naar een sadistische moordenaar die meerdere gezichten lijkt te hebben. De zoektocht brengt ons niet alleen in de krochten van het ondergrondse Berlijn, maar ook op de donkere plekjes van het menselijk brein waar we graag ver weg van blijven en liever niet het licht aan doen.

Met Schaduwspel schrijf Ellen Gerretzen een thriller die alles heeft wat een boek een topper maakt. Goed uitgewerkte karakters die interessante verhaallijnen opleveren. Berlijn als decor, een stad verscheurd door zijn historie en die de gemaakte beloftes niet in kan lossen waardoor de geschiedenis zich dreigt te herhalen.

Hoofdpersonen met zeer menselijke en zeer inleefbare emoties, angsten en dromen. Een goede plot en een onverwachte dader waar je als lezer pas op het eind aan gaat denken en de puzzelstukjes in elkaar beginnen te vallen. Een verhaal dat nergens inzakt en waar de schrijver het zichzelf niet makkelijk heeft gemaakt door met meerdere interessante verhaallijnen en karakters te spelen. Een verhaal dat maatschappelijke betrokkenheid uitstraalt en een mooi uitgewerkt einde heeft. Kortom een rijk boek dat alles heeft.