Recensie Wat Odette niet vertelde – Edward Kelsey Moore

odetteWat Odette niet vertelde (en James allang wist) ***1/2
Edward Kelsey Moore
350 pagina’s
De Fontein Romans & Spanning
oktober 2013

Een meeslepend, ontroerend, grappig en boeiend verhaal voor iedereen die viel voor Een keukenmeidenroman.

Plainview, Indiana – een klein slaperig stadje in het zuiden van de VS. In de jaren zestig ontmoeten de hartsvriendinnen Odette, Clarice en Barbara Jean elkaar zo vaak ze kunnen in Earl’s All-You-Can-Eat, waar een onverbrekelijke vriendschap ontstaat.De drie zijn zo vaak samen dat ze al snel de bijnaam ‘de Supremes’ krijgen. Veertig jaar later is die vriendschap nog net zo belangrijk voor de drie vrouwen, en ontmoeten ze elkaar nog steeds elke week op dezelfde dag en dezelfde tijd bij Earl’s. Het leven is voor geen van hen makkelijk geweest, maar Odette wist haar vriendinnen door dik en dun te steunen. Nu staat zij zelf voor het grootste gevecht van haar leven, en is het tijd voor Clarice en Barbara Jean om hun eigen geesten uit het verleden onder ogen te komen.

Dit boek werd in Amerika al snel bestempeld tot ‘de opvolger van Een keukenmeidenroman, omdat het in eenzelfde setting speelt en met eenzelfde liefdevolle maar scherpe blik opgetekend is. In een tijd waarin gelijke rechten een nieuw begrip waren, laat Edward Kelsey Moore zien dat een vriendschap tussen drie vrouwen alles kan overwinnen. Een boek dat de wereld verovert!

Het eerste dat opvalt is dat het boek wordt vergeleken met Een keukenmeidenroman. Verleidelijk natuurlijk omdat dat een bestseller van de bovenste plank is. Maar ook tricky omdat het ook een heel goed boek was en een heel eigen stijl had. Wat mij betreft beperken de overeenkomsten zich tot het feit dat het over 3 afro-amerikaanse vriendinnen gaat die het nodige meemaken in hun leven. Waar Een keukenmeidenroman schokte en je meesleurde de gehavende levens in van de vriendinnen in een Amerika dat bol stond van de rassendiscriminatie is de toon in Wat Odette niet vertelde veel luchtiger, humorvol en wellicht ook wat oppervlakkeriger. Wat niet weg neemt dat het een heerlijk boek is dat makkelijk weg leest door de soepele schrijfstijl. Dat naarmate het boek vordert je toch meer binding gaat krijgen met de hoofdpersonen en hun ups-and-downs in het leven en ja dan moet je ook af en toe een traantje wegpinken.

De 3 vriendinnen verschillen in bijna alles maar dat maakt ze interessant en ondanks alles steunen ze elkaar door dik en dun. Door scheidingen, ziekte, bedrog, verlies, niks wordt hen bespaart. Odette is de stevige en doortastende van het stel. Clarice gaat als een struisvogel door het leven totdat ze boven moet komen om adem te halen. Barbara Jean haar leven wordt gekenmerkt door verlies en geheimen. Het verhaal speelt zich grotendeels af in de diner All-You-Can-Eat, waar de dames en later ook hun echtgenoten iedere zondag bij elkaar komen en de laatste roddels worden doorgenomen. Het is een boek met veel fantasie, vriendschap en de ups-and-downs die mensen kunnen meemaken. Een aanrader voor lezers die van een roman houden met humor en heerlijke vriendschappen voor het leven.

Reeds gepubliceerd op http://www.thesword.nl