Recensie Talio – Yvonne Franssen

talioTalio ****
Yvonne Franssen
Uitgever: Aspekt
2011
288 pagina’s

Aan Sandra’s zorgeloze leventje komt abrupt een einde als haar man Tom op een dag dodelijk verongelukt. Al gauw steken geruchten de kop op dat zijn dood geen toeval was. Als het politieonderzoek nauwelijks vordert, besluit Sandra om zelf in actie te komen. Op zoek naar antwoorden neemt ze een onconventionele beslissing die verregaande gevolgen zal hebben.

In Talio is de hoofdrol weggelegd voor Sandra Hamerling. Haar leven met haar man lijkt perfect totdat hij wordt doodgereden op een parkeerplaats. In eerste instantie te verdoofd door alles wat er op haar afkomt, wil zij niets weten van een eventueel moordcomplot. Totdat ze besluit er een tijdje tussenuit te gaan om te kijken wat ze met haar toekomst wil gaan doen. Dan lijken alle puzzelstukjes langzaam in elkaar te vallen, maar de moordenaar is niet voor een gat te vangen en de lijken dreigen zich op te gaan stapelen. Wachten tot de politie komt met een oplossing lijkt geen optie meer.

Gelukkig weten sommige boeken en hun schrijvers je positief te verrassen. Zo ook Yvonne Franssen met Talio. Deze keer in de hoofdrol geen vrouw die de slachtofferrol speelt maar eentje die durft te voelen en te handelen. Tijdens het lezen passeren verschillende mogelijke daders de revue en dat houdt het spannend en kun je als lezer ook aan de puzzel. Hoewel het boek in de ik-vorm is geschreven kom je geen eindeloze gedachtenmijmeringen tegen of vals sentiment. Ironie en zelfspot zijn eerder Sandra haar ding.
Het verhaal is vlot geschreven en heeft een goede plot. Het leest als een trein dus voordat je er aan begint: Zorg ervoor dat je genoeg tijd hebt om door te lezen.