Recensie De genius – Yvonne Franssen

geniusDe Genius ***1/2
Yvonne Franssen
Uitgever Aspekt
2012

Natasha Hofman kijkt met weinig plezier terug op haar kinderjaren. Thuis had ze te kampen met een depressieve moeder, op school was ze het mikpunt van spot en pesterijen. Toch vindt Natasha als jonge vrouw haar draai in het leven; ze heeft succes als schrijfster en ontmoet een leuke man. Dan slaat het noodlot toe: Vincent, haar vriend, wordt in zijn eigen huis vermoord. Van de dader ontbreekt elk spoor.
Tot overmaat van ramp wordt Natasha’s vader ernstig ziek. Kort voor zijn overlijden schrijft hij zijn dochter een brief, waarin hij een bekentenis doet die haar hele wereld op zijn kop zet. In haar pogingen om met zichzelf en haar verleden in het reine te komen, doet Natasha opnieuw een schokkende ontdekking, die niet alleen een heel ander licht werpt op gebeurtenissen uit haar jeugd, maar die haar tevens doet beseffen dat ze in groot gevaar verkeert.

De genius is het tweede boek van Yvonne Franssen in het thrillergenre. Ook hier hebben we een vrouw in de hoofdrol die het nodige te verwerken krijgt. Natasha Hofman heeft geen fijne jeugd gehad. Haar kinderjaren werden overschaduwd door de depressie van haar moeder. Daardoor werd Natasha gepest op school en was ze een beetje een loner. Hoofdstukken over Natasha’s jeugd worden afgewisseld met hoofdstukken over Natasha nu, een succesvolle schrijfster die tegen de ware liefde lijkt aan te lopen. Maar het verleden laat haar niet los, de zelfmoord van haar moeder en de band met haar vader zijn onlosmakelijk verbonden met het heden. Als haar nieuwe vriend vermoord wordt is in eerste instantie niet duidelijk wie de dader is, maar langzaam aan wordt het kat-en-muis-spelletje dat de dader met Natasha speelt steeds duidelijker.
De spanning wordt in De genius anders opgebouwd dan in Talio, waardoor het predicaat spannende roman beter past bij het tweede boek van Yvonne Franssen. Franssen heeft een vlotte schrijfstijl waardoor het verhaal snel en makkelijk leest. Talio kreeg van mij 4 sterren omdat het net even anders was. Met De genius bewandelt de schrijfster een populairder pad dat een breed bereik heeft maar daardoor iets minder boven het maaiveld uitsteekt. Daarom een halve ster minder. Dat is een puur een kwestie van smaak, dus laat het je niet er van weerhouden om dit lekker spannende boek te gaan lezen. Ik ben in ieder geval benieuwd naar Franssen haar volgende thriller!