Recensie Blijf Dichtbij – Harlan Coben

blijf dichtbijBlijf dichtbij **1/2
Harlan Coben
Uitgever: De Boekerij
pagina’s: 318

Megan, Ray en Jack zijn gevangen in een leven dat ze niet gewenst hebben. Megan, die vroeger een wild leven leidde, is inmiddels een huismoeder met een groeiend gevoel van onbehagen. Ray was ooit een fotograaf met een gouden toekomst, maar verdient tegenwoordig de kost met onbenullige opdrachten. En tot slot Jack: een politieman die maar niet kan loskomen van een onopgeloste vermissingszaak jaren geleden. Alle drie dragen ze geheimen met zich mee die degenen het dichtst bij hen nooit te weten mogen komen. Maar ze ontdekken gaandeweg dat het verleden nooit echt verdwijnt…

In Blijf dichtbij speelt Megan de hoofdrol. Zij is tegenwoordig een keurige huismoeder maar haar verleden heeft heel wat geheimen die niet passen bij haar huidige rol. Coben is een geroutineerde schrijver maar toch weet hij niet overtuigend neer te zetten waarom zij terug gaat naar een verleden dat haar huidige leventje totaal op zijn kop zal zetten. De baten wegen niet op tegen de lasten.
Een andere hoofdrol is weggelegd voor Jack, een rechercheur die nog steeds na 17 jaar gebukt gaat onder een onopgeloste vermissingszaak. Het waarom is ook hier niet helemaal duidelijk. Dat sommige zaken blijven knagen aan een rechercheur dat is logisch, maar dan denk je eerder aan vermiste kinderen en brute onopgeloste moordzaken en niet aan een vermiste man met losse handjes waarvan men denkt dat hij met de noorderzon is vertrokken in het gezelschap van een stripper.
Verder zijn er een aantal randfiguren die eigenlijk meer aandacht zouden behoeven om er achter te komen wat hen nu precies drijft, hun gedrag is zo bizar dat het nu bijna karikaturen worden.
Dat gezegd hebbende is het nog steeds een thriller die lekker wegleest en het duurt even voordat je weet wie de dader is. Zoals gezegd is Coben een geroutineerde schrijver en velen zullen een paar uur ongecompliceerd leesplezier beleven aan dit boek maar toch staat het een beetje in de schaduw van de boeken met de vaste hoofdpersoon Myron Bolitar. Met iets meer aandacht voor de karakters en hun geloofwaardigheid had dit zomaar ook een topper kunnen zijn.