Recensie Waverly – Christine Bols

waverlyWaverly ***
Christine Bols
Uitgeverij Kramat
september 2013
270 pagina’s

Als op een nacht het lichaam van een jonge, zwangere vrouw op het voetpad naast een flatgebouw wordt gevonden, wordt ervan uitgegaan dat ze zelfmoord heeft gepleegd. De autopsie wijst echter uit dat het om een zeer geraffineerde moord gaat. Inspecteurs Tim Sackley en Mike Delano nemen de zaak in handen. Terwijl het onderzoek in volle gang is, wordt de eigenaar van een grote hotelketen in zijn villa vermoord. Het toch al onderbemande politiekorps van Corvallis moet alle zeilen bijtrekken om beide zaken tegelijk aan te kunnen en de hongerige pers op afstand te houden. Vierhonderd kilometer verder, in Seattle, onderzoekt de FBI de moord op een regeringsambtenaar en zijn vriendin, die op een brutale manier werden afgeslacht op hun luxe jacht. Op het eerste gezicht lijkt er geen enkel verband te bestaan tussen de moorden in Seattle en deze in Corvallis, maar waarom heeft de FBI dan dringend de hulp nodig van Sackley en Delano bij hun onderzoek? Niets is wat het lijkt.

Extra informatie:
– Waverly is het tweede boek met hoofdpersoon Tim Sackley.

Waverly van Christine Bols is de opvolger van het sterke debuut Vrouwen van Corvallis. Christine Bols is een Belgische thrillerschrijfster die haar boeken laat afspelen in het plaatsje Corvallis in de USA. Interessante setting. Ook in Waverly speelt Tim Sackley een hoofdrol.

Tim wil met zijn nieuwe partner Mike Delano proberen te bewijzen dat de zelfmoord van een jonge zwangere vrouw eigenlijk moord is. Als het onderzoek eenmaal loopt krijgen zij ook de moord van een rijke hoteleigenaar op hun bordje. Ook hier lijkt alles op het eerste gezicht een duidelijk verhaal, maar ook hier wringt de schoen. Wanneer Tim en Mike vervolgens ook nog worden betrokken bij twee moordzaken die bij de FBI de aandacht hebben getrokken, dan wordt de kluwe van aanwijzingen die ze moeten ontrafelen wel heel erg groot.

Het verhaal van Waverly zit goed in elkaar, maar waar Vrouwen van Corvallis soms erg gruwelijk kon zijn zo kabbelt het verhaal in Waverly wat voort. Het is een echte politieroman die echter wat langzaam opgang komt, het mist de nagelbijtende spanning. De karakters maken wel een ontwikkeling door maar hadden wat meer diepgang mogen krijgen. Dat maakt het echter geen saai boek om te lezen alleen het contrast is opvallend met het debuut. De plotlijn zit overigens wel goed in elkaar.

Waverly gaat over het misbruik van kinderen en wat het voor hun ontwikkeling kan betekenen. Een interessant onderwerp wat nog wel meer aandacht had mogen krijgen om het boven de andere thrillers met dit thema uit te kunnen stijgen. Desalniettemin is Waverly een prettig leesbare thriller die aan het eind spannend wordt en toch een onverwachte ontknoping heeft.

Ik ben benieuwd naar deel 3 in deze serie. Christine lijkt nog een beetje zoekende naar haar stijl van thrillerschrijven en het is mooi dit veelbelovende proces te volgen.