Recensie Nacht in Parijs – Michael Berg

nacht in parijsNacht in Parijs ****
Michael Berg
The House of books
2012
368 pagina’s

Chantal Zwart geniet in Parijs van de vrijheid die het leven als freelance journaliste haar biedt. Op een nacht krijgt ze een telefoontje van Naomi. Ze is in Parijs meegegaan met een aantrekkelijke Fransman, die dezelfde avond nog aan een hartaanval is bezweken. In paniek heeft ze het op een lopen gezet. Wanneer Chantal erachter komt dat de man een bekende politicus is, gaan alle alarmbellen rinkelen. Dit is groot nieuws en zij krijgt de primeur op een presenteerblaadje. Ze vindt het huis waar Naomi die fatale nacht heeft doorgebracht, maar het lijk is verdwenen. In haar zoektocht naar de waarheid raakt Chantal verstrikt in een web van intriges, leugens en harde criminaliteit…

Extra informatie:
– Nacht in Parijs is het vierde boek met hoofdpersoon Chantal Zwart.

Chantal Zwart is weer terug! Door een erfenis is ze weer terug in Parijs en heeft ze de Limousin even achter zich gelaten. Ze woont in een prachtig pand met bijbehorende piepende lift. Parijs, een andere hoofdrolspeler in het verhaal, is het kloppende hart van de kunst, de liefde maar ook van de politiek. Als een oud-studiegenootje van Chantal een slippertje maakt met een bekende en omstreden Franse politicus en deze voor dood in paniek achterlaat is dit het startsein voor een spannende en goed opgebouwde thriller.
Berg schuwt niet het politieke klimaat waarin we ons op dit moment bevinden aan te kaarten. Chantal is de spil in het verhaal en is bezig om een nieuwe journalistieke freelance carrière op te bouwen in Parijs, helaas gaat dat niet van een leien dakje. Een andere belangrijke rol is weggelegd voor het verhaal van een huurmoordenaar die tegen wil en dank zijn oude beroep weer op moet pakken, maar hij is niet meer zo scherp als vroeger en daardoor wordt het een zware strijd op leven en dood met achtervolgingen door Parijs en ver daarbuiten.

Er zit veel vaart in het verhaal en de politieke betrokkenheid geeft het verhaal meer diepgang. Ook in het privéleven van Chantal lijkt er een wervelstorm op komst dus ook hier zijn de nodige ontwikkelingen. Het boek is heel goed zelfstandig te lezen zonder dat je de voorgaande delen met Chantal Zwart moet hebben gelezen. Dit alles zorgt voor een heerlijk boek dat mee moet in de koffer deze zomer!