Recensie Helsinki Noir – James Thompson

Helsinki Noir ***
James Thompson
304 pagina’s
Uitgeverij Karakter
2013

Kari Vaara is gerekruteerd om deel uit te maken van een geheime eenheid die op geheel eigen wijze de strijd met de criminaliteit zal aangaan.
In Finland neemt de onrust nog meer toe als de meest extreemrechtse partij aan populariteit blijft winnen en als de meest vooraanstaande Finse immigrantenrechtadvocate wordt vermoord. De president wijst Kari de zaak toe. Een zaak waarin hij te maken krijgt met de onopgeloste ontvoering van miljonairskinderen, een faustiaanse deal met een Franse ex-legionair… en met Kate zijn Amerikaanse vrouw…

Helsinki Noir is het derde deel in de inspecteur Vaara-serie. Je kunt de delen apart lezen van elkaar maar net zoals in alle verhalen met een vaste hoofdrolspeler maakt ook Vaara ontwikkelingen door die prettig zijn om op volgorde te lezen.

Bij dit derde deel zit achterin een verklaring waarom dit boek is geschreven en waarom op deze manier. In dit geval was het misschien beter geweest om dat voor in het boek te doen. Dan begrijp je als lezer beter waarom het boek anders leest dan de voorgaande delen. De nadruk ligt nog meer op het racisme en de politiek die daarin een rol speelt. Daarnaast is het soms bijna over de top hoe Vaara en zijn team worden neergezet. Het voelt niet natuurlijk, daarbij aangetekend dat ik geen ervaring (gelukkig) heb met corrupte agenten, wie weet ontstaat dat ook wel op deze manier. De uitleg die wordt gegeven dat Vaara zo anders reageert is omdat hij een operatie heeft ondergaan om een hersentumor te verwijderen.

Het is nog steeds een goed boek alleen hoop ik dat deel 4 weer net zo lekker leest als het debuut. Het verhaal kwam nu niet lekker opgang door alle perikelen die om de zaak heen meespeelde. Een aanrader voor degene die houden van een spannende verhaal met een politieke boodschap. Ik ben benieuwd naar deel 4 omdat ik toch wil weten hoe het verder gaat met de hoofdrolspelers en omdat ik verwacht en hoop dat het volgende deel weer als vanouds zal aan doen.