Recensie Dodelijke stilte – ASA Harrisson

dodelijke stilteDodelijke stilte **1/2
Auteur: Asa Harrisson
256 pagina’s
House Of Books B.V.
september 2013

Hij is opzichter op een bouwplaats. Zij is psychologe. Hij is een notoire vreemdganger en leeft in twee werelden. Zij leeft in een constante staat van ontkenning. Hij maakt een grote fout. Zij weet het en zwijgt. De naderende ondergang van dit ontwrichte huwelijk is onomkeerbaar en dwingt Jodi tot een beslissing die haar leven voorgoed zal veranderen.

Om met de deur in huis te vallen het boek is geen thriller. Na twee derde van het verhaal gebeurd er nog steeds niks. Ook geen onderhuidse spanning. Wat wel heel goed is aan dit boek is de kennis van zaken waarmee geschreven wordt over de psychologie die een grote rol in dit verhaal speelt. Maar een echte thriller fan zal niet geraakt worden door dit boek. Het is interessant om te zien waar iemands omslagpunt ligt, wanneer ga je door het lint? Jodie en Todd, al jaren samenwonend maar leven totaal langs elkaar heen. Hij gaat vreemd, zij weet dat en denkt daar mee te kunnen leven. Zolang zij maar haar eigen veilige wereldje kan behouden. Geordend en overzichtelijk. Totdat hij verliefd wordt op de dochter van zijn beste vriend en die ook nog zwanger blijkt te zijn van hem. Dat verandert hun leven drastisch. De spanning zit het meest in het feit dat je je als lezer afvraagt wanneer het nou eens fout gaat. Want niemand kan toch zo beheerst leven, emoties buiten de deur houden. Natuurlijk kan dat niet. De karakters in dit boek zijn goed neergezet en als psychologische roman is het een geslaagd boek, maar als thriller niet.

Toen ik aan het boek begon kwam ik er achter, door de info die meegeleverd was door de uitgeverij, dat de schrijfster reeds overleden was. Het dilemma doemt dan op hoe ga je zo een boek beoordelen, wat nou als ik het boek niet mooi vind? De schrijfster kan niks meer veranderen, geen weerwoord leveren. Niet dat het nou zo belangrijk is wat ik als recensent er van vindt maar het is meer gevoelsmatig en daarbij het is ook nog eens haar nalatenschap. Ik kwam tot de conclusie dat ik alleen maar eerlijk mijn mening kan geven en dat het wellicht onder een andere noemer het niet de verkeerde verwachtingen had opgeroepen en dat heb ik geprobeerd duidelijk te maken.

Over de auteur
Dodelijke stilte is het thrillerdebuut van ASA Harrison. Ze werkte aan een nieuwe psychologische thriller toen ze in april 2013 overleed. Ze woonde in Toronto.