Recensie De wereld volgens Bob – James Bowen

BobDe wereld volgens Bob ****
James Bowen
255 pagina’s
september 2013

Bob is geen gewone kat. Gezeten op de schouders van James is hij een bekende verschijning in de straten van Londen. Voormalig zwerver en drugsverslaafde James weet door de vriendschap met Bob zijn leven weer invulling te geven. Dat is niet makkelijk, maart altijd is er de steun van Bob, die hem belangrijke lessen leert over vertrouwen, moed en loyaliteit. In de wereld volgens Bob vertelt James hoe Bob hem nog dagelijks laat zien wat belangrijk is in het leven, hoe Bob zijn beschermengel is in tijden van tegenslag, ziekte en gevaar, maar ook hoe ze samen plezier hebben en de harten van vele mensen over de hele wereld veroveren met hun bijzondere vriendschap.

De wereld volgens Bob is de opvolger van de wereldwijde bestseller Bob de straatkat. Ook in dit vervolg staat de band tussen Bob en zijn baasje James voorop. Bob weet James door moeilijke tijden heen te slepen door er voor hem te zijn maar ook omdat James een band opbouwt met hem en hij voor hem moet zorgen. Er moet genoeg eten zijn, gezond het liefst met wat lekkers voor tussendoor, dat hij naar de dierenarts kan als hij ziek is, dat hij het warm heeft kortom hij is verantwoordelijk voor een ander wezen. Daardoor wordt zijn eigen ellende niet meer de spil waar zijn leven omdraait en leert hij weer vertrouwen krijgen in andere maar vooral in zichzelf.

In het eerste deel konden we lezen hoe ze elkaar hebben gevonden en wat voor impact dit had. Deel twee gaat verder waar deel een ophield en eindigt daar waar het succesverhaal met het boek Bob de straatkat begint. Je krijgt als lezer ook een inkijkje in het leven van de dak- en thuisloze. Hoe kwetsbaar je bent en vaak totaal onzichtbaar. James geeft de straatkrantverkoper een gezicht, hij/zij wordt menselijk daardoor. Hopelijk worden deze mensen daardoor niet meer zomaar voorbij gelopen, genegeerd, even erkennen dat iemand bestaat is een kleine moeite en kan van grote betekenis zijn voor die ander.

Het verhaal wordt oprecht en zonder opsmuk gebracht. Geen mooi schrijverij maar door de manier waarop het verhaal verteld wordt komt het binnen en wordt je automatisch deelgenoot van hun vriendschap, die hun beide levens heeft gered. Misschien een wijze les voor de mensen die werkzaam zijn in de hulpverlening van verslaafden, doe iets met dit verhaal. Een mooi boek ook voor mensen die weten hoe belangrijk de wederzijdse vriendschap is met een huisdier. Hoe je elkaars leven gunstig kunt beïnvloeden en dat die liefde onvoorwaardelijk is.

Over de auteur: James Bowen is straatmuzikant in Londen. Vanaf het moment dat hij Bob op straat heeft gevonden treden ze samen op en zijn ze onafscheidelijk. In Bob de straatkat beschreef hij hoe Bob zijn leven veranderde. Je kunt Bob en James hun belevenissen ook volgen via Facebook.