Recensie Sluipweg – Ingrid Oonincx

sluipwegSluipweg ****
Ingrid Oonincx
Oaperback
255 pagina’s
Uitgeverij The House of books
oktober 2013

Gwen deelt een vreselijk geheim met haar jeugdvrienden Marcel en Patrick. Een reeks angstaanjagende gebeurtenissen doet haar beseffen dat ze nooit een normaal leven op kan bouwen als ze niet haar fouten uit het verleden onder ogen ziet. Langzaam maar zeker ontworstelt Gwen zich aan het schuldgevoel
dat haar al zo lang in zijn greep houdt. Tijdens een weekend in de Ardennen komt het tot een ijzingwekkende confrontatie en moet Gwen vechten voor haar leven.

Tijdens de boekpresentatie vertelde de schrijfster dat de werktitel van Sluipweg The Magnificent 7 was. Hoewel Sluipweg ook goed past bij de inhoud van het boek zou de werktitel misschien toch meer tot de verbeelding hebben gesproken en dan misschien met een cover van rondhangende tieners en een auto in de hoofdrol hebben. Gewoon omdat het dan wat anders is dan we gewend zijn om te zien op dergelijke thrillers in de winkel. Maar dat terzijde want het gaat tenslotte om de inhoud!

Het verhaal speelt zich af in een dorp dat ligt op de grens van Nederland en België. Iedereen kent elkaar en heeft zijn oordeel over elkaar al vrij snel vaststaan. Een zeer beklemmende omgeving voor jongeren die hun vleugels uit willen slaan. Zo ook voor The Magnificent 7, bestaande uit Gwen, Marcel, Patrick, Ester, Laura, Guus en Koen. Zij willen slagen voor hun eindexamen en dan zo snel mogelijk wegwezen. Maar door een rampzalige gebeurtenis kunnen en worden deze plannen niet meer uitgevoerd. 10 jaar later gebeurd binnen hun groepje weer iets rampzaligs dat alle herinneringen weer losmaakt en ervoor zorgt dat alle verhoudingen op scherp komen te staan.

Sluipweg kent verschillende verhaallijnen waar Gwen de hoofdrol in speelt. Omdat er steeds geswitcht wordt tussen de gebeurtenissen in het heden en het verleden wordt het de lezer langzaam aan duidelijk wat er is gebeurd en wordt zo de suspense opgevoerd. Gwen is getrouwd met Richard, die het niet kan verkroppen dat zijn vrouw succesvoller is binnen het bedrijf waar beiden werkzaam zijn. Het botert al langer niet en Gwen besluit er een punt achter te zetten. Ze is een doortastende vrouw, intelligent en een doorzetter. Eigenschappen die ze nodig zal hebben om te kunnen overleven want het verleden haalt haar in en een moordenaar heeft het voorzien op haar en de andere leden van The Magnificent 7.

Het verhaal is spannend, wordt goed opgebouwd en de karakters komen goed uit de verf. De schrijfstijl is prettig en vlot zonder al te veel uit te wijden maar toch voldoende details om de sfeer goed neer te zetten. Het zal zeker een hit zijn bij vrouwen die houden van een thriller met een sterke jonge vrouw in de hoofdrol en die door omstandigheden moet vechten voor haar leven. Een aanrader voor in de schoen of onder de boom.

Ingrid Oonincx is schrijver, communicatieadviseur en moeder van twee zonen. In 2009 stuurde ze Nickname en in voor een schrijfwedstrijd die ze op overtuigende wijze won. Nickname werd tevens genomineerd voor de Schaduwprijs voor het beste Nederlandstalige thrillerdebuut 2011 en de Crimezone Award voor de beste Nederlandstalige thriller in 2010. In oktober 2011 verscheen haar tweede boek Botsing, een psychologische thriller. Botsing werd zeer goed ontvangen door pers en lezers. Sluipweg is haar nieuwe psychologische thriller. Op Crimezone.nl schrijft Ingrid een duoblog met collega-thrillerschrijver Anita Terpstra, waarin zij vertellen over de meest uiteenlopende zaken, met het schrijversschap als uitgangspunt.