Recensie Het laatste kwartier van de maan – Chi Zijian

laatste kwartierHet laatste kwartier van de maan *****
Chi Zijian
400 pagina’s
augustus 2013

Aan het eind van de twintigste eeuw zit een vrouw onder de berkenbomen haar leven te overdenken. Zij behoort tot de Evenki die de afgelegen bossen en berghellingen van Noordoost-China doorkruisen met hun rendierkudden, in volledige harmonie met de prachtige, ruige natuur.

Aan haar idyllische jeugd, die ze spelend aan de rivieroevers van de Argun doorbrengt, komt een abrupt einde door de dood van haar vader. Vervolgens valt het Japanse leger China binnen. De Evenki raken onvermijdelijk in de strijd verwikkeld. De eerste stap naar het einde van hun traditionele nomadenbestaan is gezet…

In Het laatste kwartier van de maan verteld de vertelster, haar naam krijgen we niet te weten, haar verhaal en dat van haar stam aan de laatste overgebleven tastbare herinneringen van haar geliefde stamleden. Het taalgebruik is eenvoudig, geen onnodig op smuk maar neemt je mee naar een andere wereld, waarin geesten en de natuur een hele andere rol spelen. Het verhaal gaat over verlies, onverwachte krachten, omgaan met een veranderende omgeving. In eerste instantie lijkt dat een beetje langs de stam heen te gaan. Zij leven hun leven zoals zij dat al eeuwen gewend zijn. Trekken rond met hun rendieren. De rendieren bepalen waar zij hun kamp iedere keer opzetten. Pas als de 2e wereldoorlog uitbreekt en de Japanners het land indringen krijgen zij daar mee te maken maar de grote omslag komt pas als de oorlog voorbij is en de bossen worden gekapt. Daardoor is er minder mos voor de rendieren en minder wild om van te leven. Het verhaal is fictie maar leest alsof de schrijfster daar maanden heeft geleefd met de Evenken en hun levensstijl van dichtbij heeft kunnen bestuderen. De Evenken is een nomadisch volk die wonen in Noord-Azië. Een mooi indringend verhaal over een deel van de wereld bevolking waar wij weinig van afweten hier in het westen. Het verhaal speelt zich af van begin 20e eeuw tot aan het begin van de 21e eeuw, maar het had net zo goed eeuwen geleden kunnen zijn zo onaangetast door de industriële ontwikkelingen lukt het hen om heel lang autonoom hun eigen leven te leven. Totdat de grijpgrage handen van de moderne tijd ook hun leven binnendringt. Een aanrader voor de liefhebbers van De stam van de holebeer en voor diegene die van een indringende roman houden die je meeneemt naar een andere wereld.

Chi Zijian is geboren in 1964 in de noordoostelijke provincie Heilongjiang, waar ze nog steeds woont. Ze is een van China’s belangrijkste schrijvers en haar omvangrijke literaire oeuvre werd meermaals bekroond en vertaald in het Engels, Frans, Italiaans en Japans. Met Het laatste kwartier van de maan won ze de Lu Xun-prijs, de hoogste onderscheiding van een auteur in China.