Recensie Uit het oog – Jakob Melander

UitHetOogJakobMelander16631_fUit het oog ****
Jakob Melander
304 pagina’s
Karakter Uitgevers B.V.
juli 2013

Kopenhagen, 2012: In de kelder van een villa houdt een man een macaber diner.
Kopenhagen, 1953: Een achtjarige jongen ontdekt een kelder onder de kelder van zijn huis. In die kelder vind hij een pot met twee ogen op sterk water. Als hij die laat zien aan zijn moeder, die nog nooit tegen hem gesproken heeft, zegt ze plotseling tegen hem: ‘Dat heeft papa gedaan.’ Maar wie is papa? De jongen heeft alleen een opa, die arts is.
Kopenhagen, 2012: IN een park wordt een vermoord hoertje gevonden. Haar ogen zijn met chirurgische precisie uitgestoken en vervangen door glazen ogen. Het lijk is geprepareerd om het langer houdbaar te maken.

De aan sigaretten verslaafde politieman Lars Winkler krijgt opdracht de zaak van een moordenaar die het met name op de ogen van zijn slachtoffers heeft voorzien te onderzoeken. De Klaas Vaak-zaak, zoals deze algauw in de pers bekendstaat. Maar het is niet Winklers enige uitdaging. Zijn vrouw heeft hem verlaten, zijn tienerdochter Maria is opstandig en op zijn afdeling loeren zijn vijanden op hem. Lars Winklers verleden, bij de politie al jaren een publiek geheim, dreigt hem in te halen.

Uit het oog. Een zeer toepasselijke titel van het boek trouwens, is een boek vol gruwelijkheden. Het beeld dat in dit boek geschetst wordt heeft niet veel kleur.

Het gaat over de gruwelijkheden in de tweede wereldoorlog, de huidige vrouwenhandel, een zwaar gestoorde seriemoordenaar en een zwaar gefrustreerde serieverkrachter. Beiden gevormd door hun verleden en opvoeding. Daarbij is de hoofdpersoon ook een gemankeerde figuur die de nodige problemen heeft maar ook zelf veroorzaakt door zijn drank en drugsgebruik. Dan hebben we over de politieman Lars Winkler. Winkler heeft het privé zwaar omdat zijn vrouw hem heeft verlaten voor zijn baas en dat heeft uiteraard ook zijn uitwerking op zijn werk en daarbij heeft hij in het verleden geen vrienden gemaakt binnen zijn team en wordt er aan zijn poten gezaagd.

Het plot zit goed in elkaar. Door de verschillende verhaallijnen is het wel zaak om in het begin even lekker door te lezen zodat je alle karakters kent en een plaats kunt geven in het verhaal. Het zijn sterke karakters die met elkaar botsen maar elkaar ook scherp houden. De schrijfstijl is strak en hard maar weet je toch mee te nemen in het verhaal. De spanningsboog is goed en op geen enkel moment zakt het verhaal in elkaar en naarmate het einde nadert wil je alleen nog maar lezen. De rest kan wachten!

Jakob Melander (1965) is theatermaker en gitaris in een hardrockband. Deze debuutthriller stond na publicatie in januari 2013 meteen op nummer 1 van de Deense bestsellerlijst en de recensie zijn laaiend enthousiast. Uit het oog is de eerste thriller in een serie ronde de eigenzinnige Lars Winkler, vader van een puberende dochter, voormalig punker- maar Kopenhagens beste rechercheur.

Reeds gepubliceerd op http://www.thesword.nl