Agatha Christie en vuurtorens – Bretagne

22.08 Een hete dag voor de boeg dus vandaag even chill aan de waterkant. Erik blijft bij het huisje en ik ga even lekker alleen zitten mijmeren en lezen op een rots bij de zee. Camera, zonnebrand en e-reader mee. Wat wil een mens nog meer.
DSCN0811a

DSCN0812a

Door de stilte en de rust kan ik me helemaal voorstellen dat schrijvers geïnspireerd worden door een plek en dat ze daar door zich af te sluiten van de rest van de wereld komen tot mooie en spannende verhalen. Ik heb mijn eigen Agatha Christie momentje als ik net naar boven kijkend iemand zie wegduiken bij de rand van de klif…..
DSCN0814a

Om 14.45 begint het water te stijgen, omdat ik hoop nog even met de voeten in het water te kunnen ga ik om de tijd te doden nog naar boven om het pad om de rots heen te volgen en even te kijken hoe het uitzicht daar is. Omdat ik veel last van spierkracht verlies heb ga ik niet te ver alleen dwalen langs afgronden. Dus weer lekker verder lezen. Om 16.30 kan ik dan met de voeten in de zee 🙂 vanaf mijn rots. Erik komt gewapend met camera kijken of ik niet ergens aan een klif hang. Lopen op ons gemak terug en verheugen ons op een lekkere bbq vanavond! DSCN0819a

23.08 Vandaag is het gelukkig een graad of 24 dus kunnen we er weer op uittrekken. Er is ook meer zeewind dus vanavond ook minder last van muggen. Een mooie rit langs de kust naar beneden wordt het vandaag door het gebied dat hier Pays Bigouden heet en bekend staat om de bijzondere vrouwelijke klederdracht.klederdracht DSCN0828a

DSCN0829a

DSCN0833a

De eerste stop is in Penhors voor een koffiebreak aan de kust. Heerlijke plek waar we een tafeltje reserveren voor het diner van maandagavond. DSCN0837a

Onderweg komen we langs Calvaire en Chapelle Notre-Dame-de-Tronoen. De oudste Bretonse calvarie en kapel staan daar in een schijnbaar verlaten duinlandschap.DSCN0838a

Nou wist ik niet wat een calvarie was maar dat is dus dit:DSCN0841a

De kapel is gebouwd in de 15e eeuw. DSCN0844a

DSCN0845a

DSCN0847a

Dan rijden we door langs de kust op weg naar Presqu ile de Penhmarch waar we op zoek gaan naar Phare d’ Eckmuhl, een vuurtoren.DSCN0850a

DSCN0854a

DSCN0856a

DSCN0858a

We zien ontzettend veel campers in Frankrijk en dan het begint bij ons te kriebelen. We hebben deze vorm van reizen ervaren in Amerika en het voelt zo vrij. Wij zochten daar niet van deze plekken, meer afgelegen, maar die heb je hier ook mooi midden in de natuur of aan het strand. DSCN0864a

In Pont- L’abbe hebben we gegeten, getankt en boodschappen gedaan bij LeClerq. Bijna thuis nog even een foto maken van het uitzicht vanaf een heel stijl straatje. Het wordt donkerder en voor het eerst eten we binnen, pizza. Die van Erik is bijna verbrand omdat ik dit grill oventje nog niet helemaal onder controle heb, hij is lekker knapperig, laten we het daar maar op houden 🙂DSCN0868a

To be continued.

Geef een reactie

