Recensie In volle vaart – Victoria Clayton

in volle vaartIn volle vaart ****1/2
Victoria Clayton
463 pagina’s
juni 2013

De Engelse architecte Artemis gaat trouwen met een man die ze pas zeven weken kent. Ook al zou hij straatarm zijn, dan nóg zou ze met haar Harry alle wereldzeeën willen bevaren. Gelukkig is hij lief, knap en rijk, want met haar eigen financiële situatie is het dieptreurig gesteld.
De huwelijksreis zal worden doorgebracht op de oude familieboerderij in het schilderachtige Cornwall. Hoe romantisch kan dat zijn? Maar Artemis heeft te laat in de gaten dat die charmante Harry lang niet vies is van een leugentje om bestwil. Hij gaat de hort op en laat zijn kersverse bruid alleen achter op de gammele boerderij, samen met zijn boze oom Jago – en een heleboel koeien.

In volle vaart is een heerlijke roman, die je meesleept naar het Engelse platteland, in dit geval de kust van Cornwall. Een van de sterke punten van deze roman is de schrijfstijl van Victoria Clayton. Daardoor is het boek moeilijk te plaatsen in een bepaald tijdsbeeld en roept het een ouderwets romantisch en zeer Engels gevoel op bij de lezer. Daarnaast wordt de omgeving levendig beschreven en loop je mee langs de winderige kust van Cornwall en zie je de vervallen landadel en de daarbij behorende huizen op je netvlies staan. Ook heeft Clayton een heerlijk subtiel gevoel voor humor waardoor het boek leest als een trein. Het verhaal gaat over Artemis die architect is in Londen en voor haar jongere zusje Percy zorgt. Artemis is een verstandige dame die zich echter laat verblinden door de liefde en zo steeds weer voor een andere vaak onaangename verrassing komt te staan. Verder zijn er nog kleurrijke figuren die het verhaal verlevendigen, zoals Dickie die niet homo is maar wel heel veel vrouwelijke trekjes heeft, de norse oom van Harry, de niet zo witte prins op het paard waar Artemis halsoverkop mee trouwt, Jago en Percy het jongere zusje dat geen blad voor de mond neemt en vaak zegt wat andere denken. Heerlijk boek voor een paar uur ongestoord leesplezier die liefhebbers van dit genre bijzonder zal aanspreken, een aanrader dus voor de zomer die nu eindelijk op gang lijkt te komen.

Victoria Clayton studeerde letterkunde in Cambridge. Ze schreef eerdere bestsellerromans waaronder Ierse honing en De foute prins. Victoria is getrouwd en woont in Northamptonshire, Engeland.

-reeds gepubliceerd op http://www.thesword.nl-