Recensie Vermoorde ziel – Daniel Blake

VermoordeZielDanielBlake16492_fVermoorde ziel ***1/2
Daniel Blake
416 pagina’s
House Of Books B.V.
mei 2013

Pittsburgh is geschokt door een reeks macabere moorden. Een chirurg, een bisschop en een rechter, ze worden levend verbrand. FBI rechercheurs Franco Patrese en Mark Beradino hebben geen enkele aanwijzing. Hebben ze te maken met een terrorist of waart er een godsdienstfanaat rond in Pittsburgh? Dan wordt de ter dood veroordeelde actrice Marla Slinger uit de gevangenis vrijgelaten. Heeft haar vrijlating te maken met de moorden? Franco vecht tegen de onweerstaanbare aantrekkingskracht die deze vrouw op hem heeft. Hij moet gefocust blijven, want de tijd is kort en Franco moet de zaak oplossen voordat er nog meer mensen worden vermoord.

Vermoorde ziel is een politiethriller waarbij de rechercheurs Patrese en Beradino het zwaar krijgen omdat er geen enkel aanknopingspunt is voor het vinden van de seriemoordenaar wiens signatuur het is om mensen levend in de fik te steken. Daarnaast hebben beide rechercheurs het nodige te verliezen bij dit moordonderzoek dus ook van die kant loopt een spannend lijntje in het verhaal. Misschien nog wel spannender dan de zoektocht naar de dader.
Er worden verschillende maatschappelijke issues besproken in dit boek, zoals het te pas en te onpas mensen betichten van terroristische activiteiten en het misbruik van kinderen binnen de katholieke kerk. Ook worden er veel bijbel en koran citaten gebruikt in het verhaal.

Al met al toch een vlot leesbare thriller die verrassend einde heeft dus een halve ster op zich verdient bij de beoordeling van dit boek. Het plot is oké en de spanningsboog ook. De schrijver heeft duidelijk ervaring met het schrijven van thrillers, misschien wel te veel. Vervalt daarom wellicht in de automatische piloot stand, waar meer thrillerschrijvers last van hebben. Even wat meer aandacht voor details en karakters en het zou zomaar een topper kunnen zijn in plaats van een gewoon lekker leesbare politiethriller. De hoofdstukken zijn kort en ook de gedachte van de moordenaar komen aanbod, door deze schrijfstijl blijf je geboeid. Het verhaal is niet het meest originele maar zal zeker de doelgroep die van een Amerikaanse politiethriller houden aanspreken en een aantal uren leesplezier opleveren.

Achter het pseudoniem Daniel Blake schuilt de succesvolle thrillerauteur Boris Starling. Boris Starling studeerde politicologie en werkte na zijn studie als freelance journalist voor onder meer The Sun en The Daily Telegraph. Daarna was hij werkzaam als researcher en analist bij een particuliere beveiligingsdienst die gespecialiseerd was in ontvoeringszaken, vertrouwelijk onderzoek en politieke risicoanalyses. Zijn eerste roman Messias werd een echte bestseller en is bewerkt tot een serie op de BBC.

– reeds gepubliceerd op http://www.thesword.nl