IM- Juneau Alaska

Even na 21.00 landt het vliegtuig op het vliegveld van Juneau dat er vanuit de lucht echt prachtig uitziet, met die besneeuwde bergtoppen, dat strakke donker blauwe water die het relatief kleine Juneau omlijsten.juneau airport- Koen Vlecken juneau downtown

Ik heb een hotel kamer geboekt bij Grandma’s Feather bed, een Best Western, maar wel de kleinste uit de reeks. Ze hebben slechts 14 kamers en het is gesitueerd in een Victorian style Farmhouse. Hoewel het al laat op de avond is als ik uiteindelijk in het busje zit dat mij naar mn hotel brengt is het nog licht buiten. In deze tijd van het jaar is het nog bijna 18 uur licht en die andere uren wordt het ook niet echt donker dus dat zal best even wennen zijn. juneau dinnerMaar daardoor krijg je tijdens de korte rit toch al een goeie indruk van de natuur en het plaatsje Juneau. De eerste indruk is zoals verwacht een last frontier plaats dat bezocht wordt door toeristen maar er niet door overweldigd wordt en waar de plaatselijke bevolking nog een hechte gemeenschap lijkt.

juneau best western1Het hotel ziet er van de buitenkant best uniek uit met die kleine torentjes en de veranda. Die veranda die moet er thuis ook nog eens komen, met een schommelstoel ;-). Binnen is de stijl wat kitscherig Amerikaans, men probeert oude tijden te doen herleven maar dat lukt niet helemaal. juneau bw kamerDe kamer is prima en het bed heerlijk groot en zacht (feathers). De kamer is als zo vele hotelkamers met een bloemetjes sprei, een koffieapparaat, koelkast, strijkplank en strijkbout (die ik echt niet aan zal raken) en de gebruikelijke föhn in de badkamer. Gelukkig hebben ze ook in de out-back wifi en kan ik het thuisfront even bijpraten.

Door het tijdsverschil ben ik doodmoe maar kan ik slecht slapen en om 4.00 staar ik al weer naar het plafond. De adrenaline begint ook mee te spelen want ik ben stront nieuwsgierig naar alles wat hier te ontdekken valt. Ik weet mezelf weer in slaap te krijgen door even wat te lezen zodat alles weer tot rust komt maar om 6.30 is er geen houden meer aan en ga ik douchen en op weg naar de ontbijtkamer waar vast al wel wat koffie te vinden is.juneua bw ontbtijg Om 7.00 kan ik me storten op de worstjes, eieren in allerlei hoedanigheden, toast, pancakes met stroop en ladingen donker gekleurd water dat ze hier koffie noemen. Met de shuttle bus kan ik om 8.30 al naar downtown Juneau en ga ik op zoek naar de travel office om wat info te verzamelen en een whale watching tocht voor morgen te boeken. De hoofdstraat van het plaatsje heeft een typische western uitstraling zoals je die ook wel op andere plekken tegenkomt in de VS. juneau shoppingDe gevels zijn vrolijk gekleurd en de auto’s rijden er rustig doorheen. Het straalt rust uit en overal waar je kijkt kun je die prachtige bergtoppen zien. Overal kun je wel wat eten en drinken en vooral veel shoppen. Ik koop wat ansichtkaarten om naar huis te sturen maar ook voor mijn eigen collectie. Ik loop nog wat rond en natuurlijk moet ik als boekenfreak even langs de plaatselijke bibliotheek lopen die vlakbij Cityhall blijkt te liggen. Juneau libraryDe jetlag slaat toe en zo ook de daarbij horende vermoeidheid.

Ik besluit nog even naar het hotel terug te gaan en op bed neer te ploffen en vanavond naar de haven te gaan om lekker hele verse vis te gaan eten bij Hangar on the Wharf. Wat blijkbaar het enige restaurant is in de haven, als ik hun reclame slogan mag geloven.

Na wat dommelen en de brochures te hebben doorgenomen besluit ik dat ik niet te lang in Juneau wil blijven en graag snel de natuur in wil trekken. Bij de receptie van het hotel regel ik een huurauto voor overmorgen om naar het Glacier Bay National Park te gaan om daar een paar nachten te verblijven in een houten lodge en de natuur in te trekken met een lokale ranger. Zoals gewoon in Amerika is de service uitstekend en word alles met een big smile en uitroepen van Great and how Wonderfull snel en efficiënt afgehandeld en kan ik op weg naar de haven.

juneau harbour1De haven is niet groot maar toch liggen er aardig wat grote schepen, die natuurlijk voorraad komen brengen maar ook toeristen een blik gunnen op dit idyllische plaatje. Verder vooral veel vissersbootjes en commerciële boten waarmee ik morgen op eentje mee ga om walvissen te gaan spotten. juneau din the hangar on the wharfjuneau din the inside Hangar on the Wharf heeft een prachtig uitzicht over de haven en de binnenkant doet aan als een gezellige kroeg. Veel tapbier en fresh seafood, wat wil een mens nog meer! Ik kies voor de coconut prawns vooraf begeleid door een lokaal gebrouwen bier dat een mooie karamel kleur heeft. De prawns worden ook wel share-ables genoemd, maar ik hoef niet te delen dus ik eet ze alle zes zelf op. Ze worden geserveerd met orange marmelade, zo op papier een rare combi maar die in het echt goed blijkt te werken. Ik kom er alleen niet echt achter waar de coconut voor staat, misschien exotisch? Daarna zijn de Alaska King Crab legs aan de beurt. juneua dinner the hangar foodVerser krijg je ze niet. Het is veel werk, er moet veel gehakt en geknepen worden, maar het smaakt goddelijk. Nog een echt lekkere kop koffie en dan laat ik mij weer met het shuttlebusje terug hobbelen naar Grandma’s.

Morgen gaat een van mijn grote wensen in vervulling, het spotten van walvissen. Het lijkt me een prachtige en humbling experience om deze kolossen van de zee te aanschouwen. Ik zap nog even wat langs de Amerikaanse zenders en dat zijn er veel met dito reclame maar voor op het moment voldoet het en ik val snel in slaap.

– To be continued-

4 Reacties op “IM- Juneau Alaska

Geef een reactie

