IM – op weg naar Juneau Alaska

Ja en wat neem je mee op zo een reis waarvan je niet weet hoe die gaat verlopen en wanneer je wat voor welk weertype gaat beleven. Om het hanteerbaar te houden kies ik er voor wat algemene kleding mee te nemen en ter plekke extreme omstandigheden kleding aan te schaffen, zoals bontmutsen en snorkels. Ook gaat de e-reader mee, dan heb ik 700 boeken bij me, nooit verkeerd natuurlijk. Alleen slaat wel de schrik om mn hart als ik bedenk ergens op een toendra te komen en dat de batterij leeg is en ik daar dan in een tentje lig met muggen en andere steek en kruipdingen en niets om mij af te leiden. Misschien dan ook maar een mondharmonica inpakken voor bij het kampvuur? Hoewel een gitaar veel stoerder is natuurlijk maar ja die past weer niet in de handbagage van 10x10x10 die je tegenwoordig mag meenemen. De reis gaat officieel beginnen in de Verenigde staten, het eerste land van de 196 landen die voorbij gaan komen. Ik begin in Juneau Alaska. Ik denk ook te eindigen in de Verenigde Staten en wel op Hawaii. Dat zijn de enige vaste punten die ik heb en verder zal ik wel zien. Ik heb de tijd aan mezelf. Heerlijk!

Maar hoe ga ik in Juneau komen? Natuurlijk eerst met een vliegtuig maar daarna zijn er twee keuzes, per boot of per vliegtuig aankomen. Wegen leiden er namelijk niet naar toe en ook geen treinrails. Bijzonder wel voor een land waar autorijden behoord tot de eerste levensbehoefte en dat een stad dan niet te bereiken is over de weg. Hoewel het de staatshoofdplaats is van Alaska heeft het slechts 30.000 inwoners maar iets meer dan het dorp waar ik nu woon.

Ik besluit te vliegen omdat ik daar ter plekke nog genoeg met een boot kan doen en ik niet al zeeziek de reis wil beginnen. Ik vlieg ‘s morgens vroeg om 7.15 vanaf Amsterdam naar Frankfurt en dan door naar Seattle.seattle
Door het tijdsverschil kom ik daar 11.15 plaatselijke tijd aan. De vluchten zijn niet opzienbarend, gelukkig geen gekke luchtzakken en het eten is ook niet spectaculaire maar zorgt wel altijd voor de nodige afleiding. Zo een zakje nootjes kan dan opeens heel belangrijk zijn. Genoeg entertainment aan boord maar ik kan me altijd moeilijk concentreren en slapen is ook alleen maar een beetje dommelen. Eenmaal in Seattle ben ik geradbraakt maar heb goeie zin.

???????????????????????????????????Het avontuur roept en is nu echt begonnen nu ik weer eindelijk eens voet op Amerikaanse grond heb gezet. Een land met veel tegenstrijdigheden maar vooral prachtige natuur, ruimte en gevoel van vrijheid. Ik moet dat echt af en toe even beleven en voelen. De laatste tijd veel te weinig. Heb dus wat in te halen de komende dagen. De vlucht naar Juneau vertrekt pas vanavond om 18.44 uur. starbucksIk loop wat rond, drink uiteraard ladingen koffie bij de Starbucks die op een of andere manier hier veel meer keuze lijkt te hebben dan thuis, eet wat, lees wat, dommel wat, fotografeer wat, klets wat met Amerikanen, want dat kunnen ze goed en zijn ook vaak zeer gezellige gesprekpartners die je alle tips willen geven om van je vakantie in hun land een succes te maken.

Ik praat met een Amerikaans stel, beiden zijn leraar op een highschool en vertrouwen mij toe dat Amerika niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. Dat er veel dingen fout gaan in hun land, maar dat ze daar wel iets over kunnen zeggen en actie op kunnen ondernemen. Wat mij trouwens eerder is opgevallen in Amerika is dat de saamhorigheid in wijken en buurten veel groter is dan in Nederland, men zorgt veel meer voor elkaar. Stort je huis in, beginnen de buren een wandelmarathon om geld in te zamelen en de rest komt mee helpen bouwen. In Nederland hoor je alleen over de schutting of het wat zachter kan want de kinderen kunnen anders niet slapen.

grilled teriyakiNog even snel een hapje eten bij de Panda Express, een Asian style fastfood keten in Amerika. Ik ga voor de grilled teriyaki chicken met wat noodles en gewokte broccoli. Dan is het tijd voor de laatste etappe en dan begint de reis echt in Juneau Alaska!
alaska airlines

-to be continued-

Geef een reactie

