IM – Het beginpunt!

Ja en waar begin je zo een reis? Vanuit Amsterdam gewoon of op alfabet, maakt namelijk niet uit of het logisch is het is toch imaginaire. Of begin ik aan een van de buitenkanten van de kaart? Beiden staan namelijk al heel lang op het verlanglijstje, Alaska en Nieuw Zeeland. Wat hun bindt is de natuurschoon en de rust die ik daar verwacht te vinden. Verder vermoed ik dat het veeel kouder is in Alaska en dat het er in sommige gebieden echt uitgestorven is en dat het ook echt een land is voor pioniers, mensen die tegen een stootje kunnen. Nieuw-Zeeland lijkt mij ook niet dicht bevolkt maar toch minder desolaat dan Alaska, minder koud, minder wilde dieren zoals beren. Maar wel erg groen en bergachtig. Qua mentaliteit denk ik aan Australie maar een kookprogramma heeft mij geleerd dat er toch een soort van haat liefde verhouding blijkt te bestaan tussen Australiers en Kiwi’s . Daar later maar eens wat meer in verdiepen want ik kies er voor om te starten in Alaska!

alaska

Eens kijken wat wikipedia aan feitjes heeft te bieden en of ik ook in deze tijd van het jaar aan hondenslede races kan meedoen, of kijken is ook goed. Verder staan er beren op het verlanglijstje en stoere mannen met houthakkers hemden en vlees, veel vlees vermoed ik daar op de menukaart te vinden.
Wat ik weet is dat het een van de staten van Amerika is en dat het vroeger bij Rusland hoorde en dat Amerika dat toen gekocht heeft. Eens kijken wat Wikipedia daar aan toe heeft te voegen.

zegel van alaskaAlaska is de 49e staat van de VS (bijnaam The Last Frontier). De staat grenst in het oosten aan Canada en is verder omringd door de Grote Oceaan, de Beringzee en de Noordelijke IJszee. De hoofdstad van Alaska is Juneau, terwijl Anchorage de grootste stad van de staat is.

kaart alaska

Het landoppervlakte van de staat bedraagt 1.481.347 km². Hiermee is Alaska ongeveer net zo groot als Spanje, Frankrijk, Duitsland en de Benelux samen. Alaska is de grootste staat van de VS. Het heeft slechts 800.000 inwoners. Ongeveer de helft van de inwoners van de staat woont in de buurt van of in de stad Anchorage.
Alaska werd op 30 maart 1867 door Rusland verkocht aan de Verenigde Staten voor US$ 7,2 miljoen.

Mount_mckinleyHet heeft de hoogste berg van Noord Amerika Mount McKinley, 6194 m. O ja en Sarah Palin komt er vandaan, nou ja dat probeer ik maar even te vergeten, hoef er in ieder geval niet op de thee.
De hoofdstad Juneau is de enige staatshoofdstad van de VS die slechts per vliegtuig of schip is te bereiken. Er leiden geen wegen van Juneau naar de rest van de staat of naar Canada. Een bijzonder beginpunt dus voor mijn reis.

Juneau.

Juneau.

-To be continued –

Een Reactie op “IM – Het beginpunt!

Geef een reactie

