Binnenkort IM-travel (een imaginaire reis rond de wereld)

Eindelijk een wereldkaart gekocht. Al jaren wilde ik zo een kaart maar op een of andere manier leek dat altijd een hele dure uitgave. 15 euro bij de boekwinkel, een ANWB wereldkaart. Dus daar hangt ie, aan de zilveren muur, nog een leftover van dochterlief toen ze nog thuis woonde. Daarnaast een aantal rijen met kaarten die ik ontvangen heb van over heel de wereld via het Postcrossing project. Daarom is de kaart er nu dan ook eindelijk gekomen, kijken waar de mensen wonen waar de kaarten vandaan komen.

imtravelZodra de kaart daar hangt begint er een creatieve flow te ontspruiten aan mijn hersenen. Ik wilde een boek gaan schrijven maar de handen willen niet en toch heb ik behoefte om iets te gaan creëren. Dan komt meteen het blog om de hoek kijken en het toeval dat ik nu een boek aan het lezen ben dat gaat over Nellie Bly, de eerste vrouwelijke onderzoeksjournalist die in 1889 de strijd aangaat met Phileas Fogg uit Jules Verne’s Reis rond de wereld in 80 dagen doet de rest. Zij wil de reis gaan doen in 75 dagen. Het is een heerlijk boek dat je meeneemt naar vervlogen tijden en naar tijden waar men nog een heel raar beeld had over vrouwen. Gek omdat te lezen en des te groter het avontuur dat Nellie aan gaat, in tijden waar vrouwen alleen over typische vrouwen zaken mochten schrijven als koken, huishouden en celebraties en men zich vooral verbaasde over het feit dat zij als vrouw maar met een tas op reis ging. Hoewel er in deze tijd ook nog rare bokkensprongen worden gemaakt in de gedachtegang van bazen, in mijn geval toevallig mannelijke… Zo had ik er eentje die zei toen ik om een salarisverhoging vroeg “maar je man heeft toch een goed salaris”….. echt zonder blikken of blozen. Of die ene toen ik zwanger was “Ja als je na je zwangerschapsverlof terug komt moet je maar minder uren gaan werken want je bent dan toch minder betrokken bij je werk”……..Maar dat terzijde.

Het boek en de kaart inspireren tot een imaginaire reis rond de wereld vanuit de bureaustoel. Niet binnen 80 dagen of binnen welke limiet dan ook, maar gewoon een bezoekje aan ieder land. Althans degene die op mijn wereldkaart voorkomen. Je weet maar niet wat er in de tussentijd opeens ontstaat. De blogjes zullen bestaan uit de verwachtingen van het land, de zogenaamde vooroordelen zal ik maar zeggen, hoe is het er “werkelijk” (daar heb ik het internet voor nodig en de nodige fantasie, maar ook de input van de blog lezer die zijn eigen ervaringen wil delen in reply op het blog. Ze zijn heel erg welkom!). Hoe leven de mensen, wat zijn de toeristische hoogtepunten of dieptepunten, het eten en drinken, kortom de normale reisperikelen. Hoe de hoofdpersoon moet gaan heten voor de reis moet ik nog even bedenken en gaat ze op luxe of juist low budget, met rugzak of lichtgewicht koffer, als wereldverbeteraar of nitwit, als een doener of een denker? We zullen het zien! Heb jij een goeie naam in gedachte voor deze reislustige avonturier van onbestemde leeftijd? Laat het me weten!

-To be continued –

Een Reactie op “Binnenkort IM-travel (een imaginaire reis rond de wereld)

Geef een reactie

