Recensie Als je deze brief leest van Vicente Gramaje

als je dezeAls je deze brief leest ****
Auteur: Vicente Gramaje
376 pagina’s
Karakter Uitgeverij
februari 2013

Door een samenzwering van het hele universum lijkt het erop dat een verloren geraakte liefdesbrief uiteindelijk toch nog bezorgd gaat worden. De brief, gevonden in een fles die is afgesloten met een lakzegel, bevat de laatste woorden van kapitein Pedro Gimeno Trester die, wetend dat zijn uren geteld waren tijdens de slachting bij Annual in Marokko in 1921, een boodschap schreef aan zijn geliefde, Noelia Claramunt Pellicer.

Bijna een eeuw later zal de vondst van deze brief zal het leven van Víctor Monteoscuro, een arts die zijn stethoscoop en doktersjas aan de wilgen heeft gehangen, blijvend veranderen. Hij heeft tijd nodig om het vertrouwen in de geneeskunde en zichzelf terug te vinden, maar hij heeft vooral tijd nodig om de dood van zijn vrouw te verwerken. Op zoek naar rust en bezinning maakt hij een reis door het noorden van Marokko en doet hij een opmerkelijke vondst. Op een plek waar gebouwd wordt, stuit een graafmachine op een massagraf met daarin de stoffelijke overschotten van Spaanse soldaten, die vermoord zijn tijdens de Slag bij Annual in 1921.

Tussen de stoffelijke overschotten van die anonieme soldaten vindt Víctor een afgesloten fles met daarin de brief van de gesneuvelde soldaat. Hij neemt zich voor deze te bezorgen, breekt daarvoor zijn reis af en keert terug naar Spanje. Tijdens de zoektocht naar de nabestaanden van Noelia ontvouwt zich een prachtige en ontroerende liefdesgeschiedenis die in de kiem is gesmoord, maar die dankzij hem weer tot bloei komt.

Leeservaring:

De cover van Als je deze brief leest doet vermoeden dat het om een liefdesroman gaat maar dat dekt niet de hele lading. Het boek zal een breder publiek aanspreken en ook voor mannen interessant zijn om te lezen. In de hoofdrol hebben wij Victor. Een bescheiden en introverte huisarts die door het verlies van zijn vrouw een beetje op drift is geraakt. Hij neemt afstand van zijn patiënten en praktijk en gaat op reis. Die reis brengt hem naar Marokko en daar vind hij tussen de stoffelijke resten van Spaanse soldaten, die in 1921 daar zijn gesneuveld, een fles met een brief. Deze vondst zorgt ervoor dat hij weer een doel in het leven krijgt. Hij zal en moet de brief afgeven aan degene voor wie die brief bestemt was. Dit is het begin van de zoektocht die leidt tot inzicht in een stukje Spaanse geschiedenis die men graag wil vergeten.
De hoofdstukken van de zoektocht van Victor in het heden worden afgewisseld met hoofdstukken die verteld worden door de gesneuvelde militair in 1921. Zo krijg je als lezer langzaam inzicht in het drama dat zich heeft afgespeeld rondom het schrijven van de brief. Het boek gaat ook over verlies door ziekte en het dilemma euthanasie. De toon van het boek is beschouwend en de hoofdpersoon Victor past daar goed bij, hij lijkt bijna uit een andere tijd te stammen. De opbouw van het verhaal doet aan als een spannende misdaadroman daardoor blijf je lezen. Een heel interessant boek dat veel te bieden heeft op historisch vlak, qua zoektocht maar toch ook de liefde die als een rode draad door het boek en de tijd heen zorgt voor verlichting in onvoorstelbare gruwelijke omstandigheden.

Vicente Gramaje is huisarts in een klein dorp op het platteland van Valencia. Hij is een fervent reiziger en lezer, hij houdt vooral van historische romans en reisverhalen. Een van die verhalen, waarin verteld wordt over de gebeurtenissen tijdens de zomer van 1921, in wat toen een protectoraat van Marokko was, inspireerde hem voor deze eerste roman waarmee hij de belangrijke publieksprijs Premio Circulo de Lectores de Novela 2011 won.