Recensie Het leven van de ander – Katie Dale

HetLevenVanDeAnderKatie16319_fHet leven van de ander ***
Katie Dale
300 pagina’s
Karakter Uitgevers B.V.
november 2012

Als Trudie Kenning na een lang ziekbed sterft aan de erfelijke en nog altijd dodelijke ziekte van Huntington stort het leven van haar achttienjarige dochter Rosie in. Ze verliest niet alleen haar moeder, maar blijft ook achter met kwellende vragen: heeft zij het gen dat de ziekte veroorzaakt ook? Zal haar leven net zo eindigen als dat van haar moeder? Als ze besluit haar DNA te laten testen zodat ze weet waar ze aan toe is, doet Sarah, de beste vriendin van haar moeder en tevens de verloskundige die Rosie achttien jaar eerder geboren heeft zien worden, een bekentenis. Trudie zou niet Rosies echte moeder zijn geweest…

Hoe is dit mogelijk? Rouwt ze om een moeder die niet de hare is? Maar als Trudie niet haar moeder was, wie was dat dan wel? Overweldigd door emoties besluit Rosie op zoek te gaan naar haar biologische moeder.

Maar al snel ziet Rosie zich geconfronteerd met een hartverscheurend dilemma – moet ze in de leugen blijven leven of een waarheid aan het licht brengen die de levens van iedereen om haar heen op hun kop zal zetten?

Leeservaring:
Het leven van de ander begint heel goed. Hoewel de hoofdrol weggelegd is voor de 18-jarige Rosie is het gegeven leeftijdloos. Omgaan met het verlies van een dierbare aan een ziekte waar geen remedie voor is. Het langzame verval dat geen goede afloop kent is slopend voor de patiënt maar ook zeker voor zijn of haar omgeving. Daarbij gaat het om de ziekte van Huntington, een genetisch overdraagbare aandoening, dus ook dat brengt genoeg dilemma’s met zich mee.
De eerste helft van het boek is sterk en zijn de emoties en het drama in balans. Totdat Rosie haar biologische ouders heeft gevonden, dan wordt het verhaal soms een beetje te melodramatisch en wordt er te veel herhaald. Het boek leest verder wel als een trein en door het sterke begin blijf je ook lezen en wil je ook weten hoe het verhaal zich ontwikkelt. Door het verhaal aan het eind te veel wendingen te geven is het wat te lang geworden. Dat was niet nodig geweest het gegeven om te leren omgaan met een onbekende en ongeneselijke ziekte en het opzoek gaan naar je biologische ouders en de dilemma’s die daarbij komen kijken zijn al schrijnend en boeiend genoeg.
Desalniettemin een geslaagde roman die menig lezer zal kunnen bekoren omdat je even lekker weg kunt duiken in andermans leven en het daarbij behorende drama.

Katie Dale houdt van niets meer dan het creëren van personages – zowel op pagina als op het podium. Ze studeerde Engelse literatuur aan Sheffield University en studeerde een jaar aan de Universiteit van North Carolina. In 2008 won ze de SCBWI Undiscovered Voices competitie. Haar eerste roman: Het leven van de ander, gepubliceerd in februari 2012, ze is momenteel bezig aan haar volgende YA roman.

– Reeds gepubliceerd op http://www.thesword.nl