Recensie Vrouwen van Corvalis – Christine Bols

corvallisVrouwen van Corvalis ****
Christine Bols
260 pagina’s
Uitgeverij Kramat
januari 2013

In het slaperige stadje Corvallis in de Amerikaanse staat Oregon gebeurt zelden iets meer spectaculairs dan een overval of een winkeldiefstal, tot op een dag het zwaar verminkte lichaam wordt gevonden van een jonge studente die al enkele weken vermist is. Rechercheurs Tim Sackley en David Halloway staan voor een raadsel. Korte tijd daarna wordt het eveneens verminkte lichaam van een bibliotheekmedewerkster gevonden. Na nog een derde slachtoffer in gelijkaardige omstandigheden wordt het de inspecteurs duidelijk dat het zo rustige stadje te maken heeft met een seriemoordenaar. Alles wordt in het werk gesteld om een vierde moord te voorkomen.
In de hitte van het onderzoek wordt inspecteur Halloway zwaar gewond bij een verkeersongeval en wordt tijdelijk Jude McCool, een vrouwelijke inspecteur van het naburige stadje Springfield, aan Sackley toegewezen. De samenwerking verloopt stroef. Zeker geen match made in heaven.

In Vrouwen van Corvallis wordt er jacht gemaakt op een seriemoordenaar die het voorzien heeft op donkerharige vrouwen in het stadje Corvallis. Een ingedutte plaats in de staat Oregon waar normaal gesproken weinig gebeurd. De gruwelijke moorden maken dan ook een diepe indruk op het politieteam dat de opdracht heeft gekregen om dit monster zo snel mogelijk te vinden voordat er nog meer slachtoffers vallen. Tussen door krijg je ook een inkijkje in de zieke geest die deze daden op zijn geweten heeft, daardoor weet je als lezer wel het motief maar weet je niet bij wie deze gedachten horen. Pas aan het eind als de klopjacht tot een eind komt vallen alle puzzelstukjes in elkaar.

Vrouwen van Corvallis is het thriller debuut van Christine Bols. Hoewel Christine een echte Belgische is speelt het verhaal zich af in Amerika. Dat had heel verkeerd kunnen uitpakken maar dat doet het niet! Het voelt heel natuurlijk aan. Het verhaal is spannend, met tijden gruwelijk en heeft interessante hoofdpersonen in de vorm van Tim Sackley en Jude McCool, beiden rechercheur. Naast de jacht op de seriemoordenaar krijgen we ook een kijkje in de privélevens van beide rechercheurs maar dat is puur voor de karakter opbouw en doet niet af aan de spanning van het verhaal. Hoewel Christine pas is gaan schrijven sinds zij met pensioen is lijkt het net of zij al jaren ervaring heeft zo soepel en makkelijk leest dit boek. Echt een goed debuut dus en ik hoop dat ze ons niet te lang laat wachten op een vervolg!

Christine werd geboren op kerstdag 1950 in Brasschaat. Ze bracht tot haar veertiende haar jeugd door in Balen in de Antwerpse Kempen en verhuisde dan naar Halle (Vlaams-Brabant). In 1978 keerde ze terug naar de Kempen. Ze woont nu met haar Britse vriend in Herselt. Ze studeerde af in de richting moderne talen, en wijdde haar hele carrière aan slechts één werkgever, de Intercommunale Kempen in Geel, waar ze directie-assistente was. Op haar zestigste ging ze met pensioen en kon zich toen eindelijk volledig toeleggen op haar jeugddroom: schrijven. Ze heeft twee kinderen en drie kleinkinderen.

– reeds gepubliceerd op thesword.nl –