Recensie – De magie van Kerst en andere verhalen van Cathy Kelly

DeMagieVanKerstCathyKel16138_fDe magie van Kerst en andere verhalen ****
Cathy Kelly
Korte verhalen
370 pagina’s
The House of Books B.V.
november 2012

Cathy Kelly heeft haar eerste korte verhalenbundel geschreven. De magie van Kerst is een hartverwarmende verzameling van inspirerende en charmante feelgood verhalen over het leven, de liefde en de dilemmas van alledag waar wij allemaal mee te maken hebben. Zullen de twee vrijgezelle zussen Dolores en Genevieve zich eindelijk los kunnen maken van hun strenge moeder? Gaat Larissa zich ook dit jaar weer dodelijk verlegen voelen tijdens de Kerstparty op kantoor? En durft Alice haar huis en haar hart open te stellen voor de enige bezoeker die ze niet wil zien deze Kerst? Dan is er nog de mysterieuze Madame Lucia met haar kristallen bol. Kan zij het lot van haar klanten echt een handje helpen? Negentien ontroerende en humoristische verhalen waar voor iedereen iets herkenbaars in zit. Haal de kerstversiering tevoorschijn en geniet van Cathy Kellys kenmerkende betoverende schrijfstijl.

Korte verhalen zijn ideaal voor de komende kerstdrukte, toch even een momentje voor jezelf zonder dat je meteen helemaal weer moet verdiepen in waar je bent gebleven.

Cathy Kelly heeft een prettige schrijfstijl die je makkelijk meeneemt in de sfeer van de korte verhalen. Sommige spelen zich af rond en met de kerst, andere gaan meer over algemene zaken maar overal hebben vrouwen de hoofdrol. Op een of andere manier proberen zij een draai te geven aan hun leven of de dingen die op hun pad komen. Het grappige is dat bij het lezen mij het gevoel bekroop dat de verhalen niet allemaal recent waren geschreven en dat het ook de insteek en de ontwikkeling van de schrijver laat zien. Nu blijkt aan het eind van het boek dat de schrijfster dat ook zelf aangeeft en dat sommige verhalen al langere tijde geleden zijn geschreven maar dat het voor haar nog steeds hetzelfde gevoel geeft als zij ze leest.

Het is een leuke bundel met mooie kleine verhaaltjes. De een met veel humor geschreven en de ander stemt tot nadenken of geeft herkenning. Een aanrader voor alle lezers die ook van Maeve Binchy houden en even willen ontsnappen aan de hectiek van de kerstdrukte.

Cathy Kelly, bestsellerauteur van onder andere Dan komt alles goed, Het huis aan het plein, Eens in je leven en Zoenoffer, was journaliste voordat zij romans begon te schrijven. Haar werk, geïnspireerd op de boeken van Maeve Binchy, wordt in meer dan vijftien landen uitgegeven. Cathy Kelly is Ierlands ambassadeur voor UNICEF. Ze woont met haar echtgenoot en jonge tweelingzoons in Wicklow, Ierland.

– reeds gepubliceerd op de http://www.thesword.nl