Recensie – Onder het ijs van Melanie McGrath

OnderHetIjsMJMcGrath16127_fOnder het ijs ****1/2
Melanie McGrath
400 pagina’s
The House of Books B.V.
November 2012

Op Craig Island, een enorme ijsvlakte boven de noordpoolcirkel, zijn drie reizigers op eendenjacht. Onder hen de Inuit-gids Edie Kiglatuk, een moedige vrouw die is geboren en getogen in dit onherbergzame gebied. De twee mannen zijn toeristen die het rauwe leven op de noordpool willen ondervinden. Maar wanneer een van de jagers wordt doodgeschoten, nemen de gebeurtenissen een dramatische wending en komt Edie voor de grootste uitdaging van haar leven te staan…

Onder het ijs (****1/2) speelt zich af op de Noordpool en is tevens een van de hoofdrolspelers in dit boek. De andere hoofdrol is voor Edie Kiglatuk, een Inuit die gewend is om te overleven onder de erbarmelijke omstandigheden die er zijn bij het leven op een van de koudste en vaak ook donkerste plekken op aarde. Drankmisbruik is daar dan ook schering en inslag en ook Edie heeft een haat liefde verhouding met de alcohol. Als Tijdens een van haar expedities die zij leidt een man onder verdachte omstandigheden komt te overlijden bijt zij zich vast in de losse eindjes die men maar al te graag onder het tapijt wil vegen. Zij maakt zich dan ook niet geliefd bij de plaatselijke bevolking maar ook de moordenaar blijft niet rustig afwachten. Als er dan nog meer slachtoffers vallen en Edie er persoonlijk bij betrokken raakt is het hek van de dam en gaat zij geen gevaar uit de weg om de moordenaar te vinden.

Het is een goed opgebouwde thriller met interessante karakters, die dan ook goed en met oog voor detail worden neergezet. Het plot zit goed in elkaar maar je moet er wel bijblijven want het verhaal zit ingewikkelder in elkaar dan je in eerste instantie denkt. Naast het thrillerelement is er ook veel aandacht voor de omgeving en de Inuit gewoonte. Dat geeft het boek net dat beetje meer. Een boek voor een ieder die van een thriller houdt maar vooral ook voor diegene die een bezoekje naar de Noordpool hoog op het verlanglijstje hebben staan. Wat kan McGrath de omgeving goed tot leven laten komen. Je begeeft je tussen de ijsschotsen en sneeuwstormen. Met een warme beker thee op de bank vertrek je iedere keer weer bij het openslaan van het boek richting Noordpool. Heerlijk voor bij dit gure weer als de wind ook om je eigen huis giert. Een aanrader dus voor in de schoen of onder de boom!

Melanie McGrath (Essex, Verenigd Koninkrijk) won eerder de John Llewellyn Rhys Prize voor de beste Britse schrijver jonger dan 35. Melanie woont tegenwoordig in Londen, maar leefde ook korte tijd met Inuit-families en heeft een diep begrip voor hun cultuur. Onder het ijs is haar briljante thrillerdebuut.

-reeds gepubliceerd op de http://www.thesword.nl