Recensie – Onder het water van Morgan McCarthy

Onder het water ****
Auteur: Morgan McCarthy
375 pagina’s
Uitgeverij Karakter
september 2012

Samenvatting: Er zijn van die boeken waarvan je na een paar pagina’s al weet dat je iets bijzonders aan het lezen bent en Onder het water is zo’n boek. Debutante Morgan McCarthy heeft een magische, lyrische en meeslepend vertelde roman geschreven in een typisch Engelse setting met fascinerende thema’s als emotioneel onbeholpen personages en diep begraven geheimen. Onder het water is een roman die klassiekers als The Great Gatsby en Brideshead Revisited in herinnering roept.

Jonathan en zijn kleine zusje Theo groeien op op Evendon, het schitterende landgoed van hun grootmoeder. Samen zijn ze alleen. Hun vader is er niet – zijn afwezigheid zal altijd een mysterie blijven. Hun moeder, Alicia, waart als een ongrijpbare schim door hun leventje. Zij is wel lijfelijk aanwezig, maar in haar door drank en pillen benevelde geest is geen ruimte voor moederlijke warmte en genegenheid. Een staf van huishoudsters en koks geeft de kinderen een soort regelmaat en vage structuur, maar uiteindelijk zijn de twee kinderen volledig op zichzelf en elkaar aangewezen. Theo is kwetsbaar en een dolende ziel, Jonathan lijkt juist ongenaakbaar. Hij tracht Theo zo goed en kwaad als het gaat te beschermen tegen de buitenwereld.

De dagelijkse gang van zaken in deze schijnbaar zo idyllische omgeving wordt verstoord als grootmoeder Eve Anthony ten tonele verschijnt. Eve is een wereldberoemde hotelmagnaat, een zeer succesvolle zakenvrouw en een politiek geëngageerde filantrope. Maar haar dubieuze verleden en genadeloze mentaliteit werpt een bedenkelijke waas over wie zij werkelijk is – en wie haar kleinkinderen eigenlijk zijn. Jonathan en Theo groeien op tot volwassenen met dramatisch tragische en kwetsbare persoonlijkheden.

Hun studietijd in Londen is turbulent en chaotisch en met name Theo raakt zo stuurloos, dat Jonathan geregeld voor haar leven vreest. Maar meestal gaat het op het nippertje goed.

Als de ramp die eigenlijk al hun hele leven onafwendbaar boven hen hangt, zich werkelijk voltrekt, trekt Jonathan, inmiddels een succesvol architect, zich terug uit het openbare leven. Maar hoe verder hij zich fysiek van de wereld verwijdert, des te heftiger dringt het verleden zich aan hem op.

Onder het water gaat over de familiebanden, of misschien beter gezegd het ontbreken van familiebanden en de gevolgen daarvan. Het is een prachtig geschreven verhaal dat verteld wordt vanuit het gezichtspunt van Jonathan, die samen met zijn zus Theo opgroeit op een landgoed waar zij zijn overgeleverd aan de grillen van een labiele moeder, Alice. Vader is allang geleden uit beeld verdwenen en er wordt gezegd dat hij is overleden in Australië. Hoewel het verhaal in de ik vorm is geschreven is het toch een beschouwend verhaal geworden. Dat komt vooral omdat Jonathan iemand is die alles beredeneerd en zijn gevoel uitschakelt. Zijn zus is precies het tegenovergestelde, zij wordt geleefd door haar emoties. Het huis Evendon is van hun oma, Eve, de moeder van Alice. Zij is een gevierd politicus en zakenvrouw, een vrouw waar men respect voor heeft.  Met haar vele connecties weet zij alles zo te manipuleren dat een ieder doet wat zij verwacht. Zo niet dan heeft zij geen tijd en interesse meer voor je. Pas als er een onafwendbare ramp heeft plaatsgevonden geeft Eve zich gewonnen en valt het masker definitief af.

Het verhaal geeft een tijdloos gevoel en dat komt vooral ook omdat  Jonathan en Theo geïsoleerd opgroeien zonder vrienden of familie die echt bij hen zijn betrokken. De wereld blijft daardoor op afstand en leven zij samen in een soort vacuüm. Dat wordt doorbroken als zijn gaan studeren, dan komen zij tot leven met het gevolg dat Theo het spoor kwijt raakt en langzaam aan alle realiteitszin lijkt te verliezen. Het verhaal is goed opgebouwd en McCarthy heeft een vloeiende schrijfstijl en weet  het landgoed en het leven van Jonathan en Theo zo te beschrijven dat je het als een film voor je kunt zien. Pracht debuut van McCarthy en het zou mij niet verbazen als hier een mooie verfilming van zou worden gemaakt.

Auteur:
Morgan McCarthy werd geboren in Berkshire, waar ze nog steeds woont en schrijft al sinds de lagere school. Ze studeerde Engels aan de Reading University, afgestudeerd met First Class Honours. Als ze niet schrijft, geniet ze van de renovatie van huizen op een niet-professionele basis, wandelen en het trainen van honden voor reddingen en het bijhouden van nieuwe bands. Ze heeft gewerkt in een supermarkt, een kleine onafhankelijke boekhandel en het meest recent als een media-analist.

-reeds gepubliceerd op thesword.nl –

Een Reactie op “Recensie – Onder het water van Morgan McCarthy

1. Pingback: De Hobby Blogger – Recensie – Onder het water van Morgan McCarthy | Itsanoushka’s Blog·